Winnaars Toerisme Vlaanderen Awards 2013

Toerisme Vlaanderen ontving in het najaar van 2013 ruim 120 kandidaatstellingen voor zeven awardcategorieën. De juryleden Denis D’hanis (kabinet Geert Bourgeois), Liesbeth Kees (domein Bokrijk), Bart Gouwy (Plopsaland), Michael Desmet (Het Nieuws - VTM) en Peter De Wilde (Toerisme Vlaanderen) hadden het niet makkelijk om uit alle inzendingen drie genomineerden en uiteindelijk één winnaar per categorie te kiezen. Het niveau van alle kandidaten getuigt volgens Toerisme Vlaanderen van een grote professionaliteit in de toeristische sector. De winnaars:
Beste Vakantiemaker
Luc Glorieux kreeg uit handen van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois de belangrijkste award van de avond, namelijk die van Beste Vakantiemaker. Luc is jarenlang de drijvende kracht van de reisbureausector en meer specifiek de autocarsector geweest. Als ervaringsdeskundige bracht hij ook reeds verschillende publicaties uit over toerisme. Als leraar en initiator van gidsenopleidingen stelde hij daarnaast ook het beroep reisleider op punt. Luc is nog steeds erg actief in de toeristische sector en organiseert momenteel een mobiele tentoonstelling over de herdenking van de Groote Oorlog.
Beste Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemer 2013
Vakantieverblijf De Dielis mag zich Beste Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemer 2013 noemen. Dit vakantieverblijf is uitgebouwd voor personen met een ernstige of diep meervoudige beperking. De Dielis is opgericht door twee particulieren die vanuit hun persoonlijk engagement en ervaring de nood aan aangepaste vakantie-infrastructuur hebben ingevuld.
Beste Toeristische Innovatie 2013
Het nieuwe infopunt in de inkomhal van het treinstation Gent-Sint-Pieters sleepte de award voor Beste Toeristische Innovatie 2013 in de wacht. Het infokantoor beantwoordt volledig aan de nieuwe visie op internationaal onthaal. De bezoeker kan rekenen op gepersonaliseerd onthaal en non-stop infoverstrekking via touchscreens, 3D-projecties en filmpjes.
Beste Toeristisch Persartikel 2013
Schrijfster en journaliste An Olaerts kan pronken met de award voor Beste Toeristisch Persartikel 2013. An trok samen met haar moeder via wandel- en fietsknooppunten van Leuven naar Scherpenheuvel. Niet meteen een typisch toeristisch artikel maar zo geschreven dat je meteen zin krijgt om te voet naar Scherpenheuvel te vertrekken.
Beste Toeristische Productontwikkeling 2013
In de gerestaureerde havenmagazijnen in Antwerpen opende op 28 september 2013 een gloednieuw museum: het Red Star Line Museum. Het is een ervaringsgericht, interactief en multimediaal museum dat de geschiedenis, sfeer en persoonlijke verhalen tijdens de massale landverhuizing naar de Verenigde Staten weer tot leven wekt.
Beste Marketingcampagne 2013
Via het Belgian Journey-pakket van Tomorrowland leerden ruim zeshonderd internationale festivalgangers Brugge en Brussel kennen in de waterdichte sprookjesachtige Tomorrowlandstijl. De muziekliefhebbers konden genieten van tequilapralines, betoverende boottochtjes, bierproeven, een DJ-sessie aan het Atomium, retroviewers, …
Beste Toerisme Medewerker 2013
Simon Louagie mocht de award voor Beste Toerisme Medewerker in ontvangst nemen. Simon is PR- en educatiemedewerker en huisgids bij Peace Village Mesen en brengt het verhaal over de Groote Oorlog op een hedendaagse en verfrissende manier tot leven. Hij is een ideale ambassadeur voor de hele regio.