Geplaatst op: 05-02-2014
Auteur: Marc Gerlings

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

NBTC onderzocht het imago en bekendheid van de Nederlandse provincies in het buitenland. De verschillen tussen de provincies zijn klein.

Van alle Nederlandse provincies hebben Limburg, Noord-Holland en Zeeland het sterkste imago in België (Vlaanderen). In Duitsland (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen) zijn dit de provincies Noord-Brabant, Drenthe en Overijssel. Dit blijkt uit het Regiomerkenonderzoek dat NBTC Holland Marketing in 2013 heeft uitgevoerd naar de bekendheid en het imago van de Nederlandse provincies en regio’s. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België en Duitsland.


Onderscheidend vermogen beperkt

Conrad van Tiggelen, directeur Marketing NBTC: "Het regiomerkenonderzoek heeft voor het eerst het imago van onze Nederlandse regio’s en provincies internationaal in kaart gebracht. Een van de opvallendste uitkomsten is dat het onderscheidend vermogen van onze provincies beperkt is; Belgen en Duitsers zijn minder uitgesproken over de Nederlandse provincies vergeleken met Nederlanders. Ook blijkt dat bezoekers van een provincie over het algemeen een positiever beeld hebben dan niet-bezoekers. Het onderzoek laat ook zien waar de hiaten liggen.”


"Om internationaal bezoek aan te trekken dienen de verschillende Nederlandse regio’s en provincies zich sterk onderscheidend te presenteren. Kijk naar je DNA en vertel verhalen die daarbij aansluiten en die passen bij de unieke identiteit van de regio of provincie. Dat draagt bij aan een sterk Holland-merk en uiteindelijk aan meer bezoekers aan en bestedingen in ons land. En dat is ons gezamenlijke doel.”


Online onderzoek

Om de kracht van de Nederlandse regio’s en provincies in kaart te brengen, heeft NBTC Holland Marketing grootschalig kwantitatief en representatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders, Belgen (Vlaanderen) en Duitsers (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen). Het online onderzoek heeft plaatsgevonden onder zowel bezoekers als niet- bezoekers van de Nederlandse provincies. Het onderzoek is in 2013 voor het eerst uitgevoerd en zal tweejaarlijks worden herhaald.


Hoge scores op recreatie & toerisme

Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. De verschillen tussen de provincies zijn vrij klein. Bovendien is de gemiddelde naamsbekendheid van de provincies in België en Duitsland lager dan in Nederland.


Op de aspecten ‘inwoners’ en ‘recreatie & toerisme’ scoren de meeste provincies het hoogst. Bij ‘inwoners’ is onder andere gekeken naar de gastvrijheid en vriendelijkheid van de inwoners, de kenmerkende "eigen cultuur” van de provincie en naar het verenigingsleven binnen de provincie. Bij ‘recreatie en toerisme’ is onder andere gevraagd naar de aantrekkelijkheid van het landschap, de mogelijkheden tot recreëren (zoals fietsen en wandelen) en de bereidheid tot het bezoeken van de provincie voor een korte vakantie.


Tabel 1. Overall imago van de Nederlandse provincies in België

Positie

Provincies

1

Limburg

2

Noord-Holland

3

Zeeland

4

Zuid-Holland

5

Friesland

6

Noord-Brabant

7

Groningen

8

Gelderland

9

Overijssel

10

Drenthe

11

Utrecht

12

Flevoland


Tabel 2. Overall imago van de Nederlandse provincies in Duitsland

Positie

Provincie

1

Noord-Brabant

2

Drenthe

3

Overijssel

4

Zeeland

5

Noord-Holland

6

Groningen

7

Zuid-Holland

8

Flevoland

9

Friesland

10

Gelderland

11

Limburg

12

Utrecht

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...