Geplaatst op: 05-02-2014
Auteur: Marc Gerlings

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

NBTC onderzocht het imago en bekendheid van de Nederlandse provincies in het buitenland. De verschillen tussen de provincies zijn klein.

Van alle Nederlandse provincies hebben Limburg, Noord-Holland en Zeeland het sterkste imago in België (Vlaanderen). In Duitsland (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen) zijn dit de provincies Noord-Brabant, Drenthe en Overijssel. Dit blijkt uit het Regiomerkenonderzoek dat NBTC Holland Marketing in 2013 heeft uitgevoerd naar de bekendheid en het imago van de Nederlandse provincies en regio’s. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België en Duitsland.


Onderscheidend vermogen beperkt

Conrad van Tiggelen, directeur Marketing NBTC: "Het regiomerkenonderzoek heeft voor het eerst het imago van onze Nederlandse regio’s en provincies internationaal in kaart gebracht. Een van de opvallendste uitkomsten is dat het onderscheidend vermogen van onze provincies beperkt is; Belgen en Duitsers zijn minder uitgesproken over de Nederlandse provincies vergeleken met Nederlanders. Ook blijkt dat bezoekers van een provincie over het algemeen een positiever beeld hebben dan niet-bezoekers. Het onderzoek laat ook zien waar de hiaten liggen.”


"Om internationaal bezoek aan te trekken dienen de verschillende Nederlandse regio’s en provincies zich sterk onderscheidend te presenteren. Kijk naar je DNA en vertel verhalen die daarbij aansluiten en die passen bij de unieke identiteit van de regio of provincie. Dat draagt bij aan een sterk Holland-merk en uiteindelijk aan meer bezoekers aan en bestedingen in ons land. En dat is ons gezamenlijke doel.”


Online onderzoek

Om de kracht van de Nederlandse regio’s en provincies in kaart te brengen, heeft NBTC Holland Marketing grootschalig kwantitatief en representatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders, Belgen (Vlaanderen) en Duitsers (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen). Het online onderzoek heeft plaatsgevonden onder zowel bezoekers als niet- bezoekers van de Nederlandse provincies. Het onderzoek is in 2013 voor het eerst uitgevoerd en zal tweejaarlijks worden herhaald.


Hoge scores op recreatie & toerisme

Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. De verschillen tussen de provincies zijn vrij klein. Bovendien is de gemiddelde naamsbekendheid van de provincies in België en Duitsland lager dan in Nederland.


Op de aspecten ‘inwoners’ en ‘recreatie & toerisme’ scoren de meeste provincies het hoogst. Bij ‘inwoners’ is onder andere gekeken naar de gastvrijheid en vriendelijkheid van de inwoners, de kenmerkende "eigen cultuur” van de provincie en naar het verenigingsleven binnen de provincie. Bij ‘recreatie en toerisme’ is onder andere gevraagd naar de aantrekkelijkheid van het landschap, de mogelijkheden tot recreëren (zoals fietsen en wandelen) en de bereidheid tot het bezoeken van de provincie voor een korte vakantie.


Tabel 1. Overall imago van de Nederlandse provincies in België

Positie

Provincies

1

Limburg

2

Noord-Holland

3

Zeeland

4

Zuid-Holland

5

Friesland

6

Noord-Brabant

7

Groningen

8

Gelderland

9

Overijssel

10

Drenthe

11

Utrecht

12

Flevoland


Tabel 2. Overall imago van de Nederlandse provincies in Duitsland

Positie

Provincie

1

Noord-Brabant

2

Drenthe

3

Overijssel

4

Zeeland

5

Noord-Holland

6

Groningen

7

Zuid-Holland

8

Flevoland

9

Friesland

10

Gelderland

11

Limburg

12

Utrecht

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.