Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen
Zeeland staat bij de Belgen goed bekend om haar streekproducten en scoort hoog op het gebied van recreëren, fietsen en wandelen. In Duitsland scoort Zeeland hoog op het gebied van gastvrijheid en vriendelijkheid van haar inwoners. Dit blijkt uit een rapport van het onlangs verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing.

Zeeland op derde positie
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd naar de bekendheid, imago en klantbinding met de Nederlandse provincies en regio’s. Hieruit blijkt dat zowel Duitsers als Belgen goed bekend zijn met Zeeland. In Duitsland is Zeeland op Utrecht en Friesland na de bekendste provincie, ruim driekwart kent Zeeland. In België heeft Zeeland eveneens een derde positie, 90% van de Belgen kent Zeeland. Hier wordt Zeeland voorafgegaan door Friesland en Limburg.

Zeeuwen erg vriendelijk
Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. Zeeland scoort met name hoog op "recreatie & toerisme” en op "inwoners”. De Duitsers vinden de Zeeuwse inwoners erg vriendelijk en gastvrij. Op "recreactie & toerisme” geven zowel de Belgen als de Duitsers aan, Zeeland graag te bezoeken voor een korte vakantie, dat er veel te ondernemen is in de provincie en dat er goed gerecreëerd kan worden (zoals fietsen en wandelen). Op deze aspecten scoort Zeeland dan ook hoog in vergelijking tot de meeste andere provincies.

Streekproducten populair
Binnen cultuur scoort Zeeland hoog op de streekproducten. Vooral bij de Belgen staat Zeeland hier bekend om. De mosselen van Zeeland worden door de Belgen daarnaast ook spontaan geassocieerd met Zeeland.  "Dat streekproducten populair zijn bij de toeristen weten we, maar dat het in één adem genoemd wordt bij het horen van Zeeland is verrassend binnen het onderzoek”. De andere associaties met Zeeland zijn: strand, zee en water. Zeeland heeft met financiële ondersteuning van de Provincie Zeeland deelgenomen aan dit onderzoek.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: imago, zeeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...