Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen
Zeeland staat bij de Belgen goed bekend om haar streekproducten en scoort hoog op het gebied van recreëren, fietsen en wandelen. In Duitsland scoort Zeeland hoog op het gebied van gastvrijheid en vriendelijkheid van haar inwoners. Dit blijkt uit een rapport van het onlangs verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing.

Zeeland op derde positie
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd naar de bekendheid, imago en klantbinding met de Nederlandse provincies en regio’s. Hieruit blijkt dat zowel Duitsers als Belgen goed bekend zijn met Zeeland. In Duitsland is Zeeland op Utrecht en Friesland na de bekendste provincie, ruim driekwart kent Zeeland. In België heeft Zeeland eveneens een derde positie, 90% van de Belgen kent Zeeland. Hier wordt Zeeland voorafgegaan door Friesland en Limburg.

Zeeuwen erg vriendelijk
Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. Zeeland scoort met name hoog op "recreatie & toerisme” en op "inwoners”. De Duitsers vinden de Zeeuwse inwoners erg vriendelijk en gastvrij. Op "recreactie & toerisme” geven zowel de Belgen als de Duitsers aan, Zeeland graag te bezoeken voor een korte vakantie, dat er veel te ondernemen is in de provincie en dat er goed gerecreëerd kan worden (zoals fietsen en wandelen). Op deze aspecten scoort Zeeland dan ook hoog in vergelijking tot de meeste andere provincies.

Streekproducten populair
Binnen cultuur scoort Zeeland hoog op de streekproducten. Vooral bij de Belgen staat Zeeland hier bekend om. De mosselen van Zeeland worden door de Belgen daarnaast ook spontaan geassocieerd met Zeeland.  "Dat streekproducten populair zijn bij de toeristen weten we, maar dat het in één adem genoemd wordt bij het horen van Zeeland is verrassend binnen het onderzoek”. De andere associaties met Zeeland zijn: strand, zee en water. Zeeland heeft met financiële ondersteuning van de Provincie Zeeland deelgenomen aan dit onderzoek.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: imago, zeeland

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.