Geplaatst op: 17-02-2014
Auteur: Marc Gerlings

Leiden ontvangt 1,2 miljoen bezoekers in musea

Leiden ontvangt 1,2 miljoen bezoekers in musea

De stad Leiden ontving in 2013 ongeveer 1,2 miljoen bezoekers in zijn musea.

Ruim 13% groei
2013 was een zeer succesvol jaar voor de Leidse musea. Totaal bezochten bijna 1,2 miljoen mensen de musea die Leiden ‘Stad van ontdekkingen’ rijk is. Dit is een stijging van 13,6% ten opzichte van 2012. Voor een aantal musea betekende dat zelfs de meeste bezoekers ooit. Hieronder een overzicht van de musea en de aantallen.


Topnotering voor hortus
De Hortus botanicus scoorde in 2013 de hoogste bezoekersaantallen in haar geschiedenis. Museum De Lakenhal ontving 36% meer bezoekers. Naturalis behaalde het hoogste aantal sinds de opening en het Rijksmuseum van Oudheden wist het hoogste aantal sinds 13 jaar te bereiken. Ook de 'kleinere musea', zoals Molenmuseum De Valk en het Leiden American Pilgrim Museum, trokken meer bezoekers.


De grote zeven: stijging van 48%

Ten opzichte van 2007 konden de zeven grote musea – Museum De Lakenhal, Hortus botanicus Leiden, Museum Boerhaave, Rijksmuseum Volkenkunde, Naturalis, Rijksmuseum van Oudheden en het SieboldHuis – in 2013 48% meer bezoekers noteren.


Lakenhal biedt utopia

Bijna 60.000 mensen bezochten in 2013 Museum De Lakenhal. De meeste bezoekers gingen naar de tentoonstelling UTOPIA 1900-1940. Visies op een Nieuwe Wereld.Het museum kijkt terug op een jaar vol hoogtepunten met onder meer de presentaties ‘Machtige Glazen’ en ‘WERELDSCHATTEN. Van Cicero tot Erwin Olaf’.


Museum Boerhaave sterk in jonge bezoekers

Dit museum begroette het afgelopen jaar 73.723 bezoekers. Dat is ruim 21% meer dan in 2012. De tentoonstellingen - Amazing Models en 100 JAAR UITVINDINGEN. Made bij Philips Research- dragen bij aan dit succes. Maar ook de tentoonstelling Vindingrijk, over Nederlands grootste geleerde en uitvinder Christiaan Huygens, trok veel en vooral jonge bezoekers.


Naturalis hoogste aantal sinds opening

Ook Naturalis had een goed jaar met circa 307.500 bezoekers. Dit is het hoogte aantal sinds de opening en bijna 54.000 bezoekers meer dan in 2012. Naast de vaste collectie trokken ook de verschillende evenementen veel publiek. Naturalis was veel in het nieuws met uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen met als hoogtepunt de vondst van de T.rex.


Stabilisatie bij Volkenkunde

Rijksmuseum Volkenkunde is in 2013 door ruim 130.000 mensen bezocht. Hiermee is het aantal van 2012 geëvenaard. Het museum bekrachtigt de stijgende lijn van de afgelopen vijf jaar. Een gevarieerd publiek waardeerde de grote tentoonstellingen Het Verhaal van de Totempaalen Verlangen naar Mekka bijzonder positief.


Japanmuseum SieboldHuis

Japanmuseum SieboldHuis blikt terug op een veelzijdig en succesvol 2013. Met vijf grote tentoonstellingen, vijf nevententoonstellingen, verschillende activiteiten en grote evenementen ontving het museum ruim 35.000 bezoekers. De jaarlijkse Japanmarkt trok meer dan 9000 bezoekers.


Oudheden +20%

Het Rijksmuseum van Oudheden mocht zich verheugen met de komst van ruim 73.000 bezoekers in 2013, het hoogste aantal van de afgelopen dertien jaar en ruim 20% meer dan vorig jaar. De grote publiekstrekker was de tentoonstelling Petra. Wonder in de woestijn. De expositieHet Egypte van Hollywood en de tentoonstelling Mummiekisten van de Amon-priesters konden ook op grote belangstelling rekenen. De kindervakantieactiviteiten werden eveneens druk bezocht, zo ook de evenementen Museumnacht Leiden, Nacht van de Viool en de Week van de Klassieken.


Hortus scoort met tulpen

De Hortus botanicus Leiden had in 2013 de hoogste bezoekersaantallen in haar geschiedenis. De Hortus mocht 137.000 bezoekers verwelkomen. Dit zijn 25.600 bezoekers meer dan in 2012. Hoogtepunten was de expositie Tulpen in de Hortus, de zomertentoonstelling Planten van 1001 Nachten de opening van het tropische kassencomplex door Koningin Máxima.


CORPUS kleine groei

Deze attractie ligt officieel in Oegstgeest maar wordt vaak als onderdeel van leisure in Leiden gezien. Als (onderdeel van een) dagje uit, in het kader van schoolreisje of tijdens/na een zakelijke bijeenkomst in het CORPUS Congress Centre maakten 235.000 mensen in 2013 de 'reis door de mens'. In 2012 begroette CORPUS 230.000 bezoekers. Ook tijdens de - voor Nederlandse begrippen - mooie zomer waren de bezoekersaantallen op een dusdanig niveau dat er extra (avond)openstellingen waren, resulterend in een recordaantal bezoekers in augustus 2013.


Molenmuseum De Valk

Stedelijk Molenmuseum De Valk trok in 2013 25.000 bezoekers, 2.000 meer dan in 2012. 70% van de bezoekers komt uit het buitenland.


Leids Wevershuis

1.900 mensen bezochten dit museum in 2013. In 2012 waren dit er 2.135.


Leiden American Pilgrim Museum

In 2013 bleef het aantal bezoekers van het Leiden American Pilgrim Museum gelijk aan dat van 2012; ongeveer 2000.


Regionaal Archief

Het Regionaal Archief ontving in 2013 1041 bezoekers en in 2012 1178. De bezoekersaantallen nemen af, omdat bezoekers steeds meer online van de kennis en collecties gebruikmaken.


Archeologisch Centrum

De expositieruimte van het Archeologisch Centrum trok in 2012 7.800 bezoekers. Afgelopen jaar waren dit er 7.462.

Trefwoorden: museum, musea, Leiden, bezoekers, city marketing, 2013

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.