Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

In 2014 staat de marketing van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.


Aanbod

Nederland beschikt volgens Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing over ruim 32.000 kilometer veilige, vaak vrij liggende fietspaden en wegen waar kan worden gefietst. "Daarnaast hebben we een uniek landelijk dekkend netwerk van landelijke fietsroutes en knooppuntroutes waarmee iedereen eenvoudig tochten naar wens kan uitstippelen. Nederland is bovendien vlak en kleinschalig. Dat maakt dat er op korte afstand veel verschillende dingen te ontdekken en te beleven zijn."


Imago

Fietsen versterkt het merk Holland: "Uit ons Holland Imago Onderzoek blijkt dat ruim 40% van de internationale toeristen ‘Nederland fietsland’ als positief kenmerk noemt. Bijna dertig procent van de buitenlandse toeristen fietst tijdens een vakantie in ons land. Voor ruim 11% is het zelfs de belangrijkste ondernomen activiteit", aldus Vermeulen.


Online tools en persbewerking

NBTC Holland Marketing brengt samen met het Landelijk Fietsplatform de uitstekende fietsfaciliteiten onder de aandacht om zo mensen te verleiden tot een (extra) bezoek aan Nederland. Vanuit de centraal gecoördineerde programma’s wordt door de NBTC-vestigingen in het buitenland invulling gegeven aan het thema Fietsen. Online tools en de inzet van (inter)nationale pers vormen daarbij de belangrijkste middelen. "Hiervoor staan wij open voor vernieuwende fietsbelevingen en ludieke Nederlandse fietsfeiten om de internationale pers mee te benaderen." 


Consumentencampagne in buurlanden

Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland een consumentencampagne gevoerd rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Vermeulen: "Hiervoor werken wij samen met een aantal regionale bureaus voor toerisme en commerciële partijen in Nederland en desbetreffende markt.  Wij nodigen geïnteresseerde partijen uit om contact met ons op te nemen."


Integratie

Volgens Vermeulen staat de campagne niet los van alle andere activiteiten van NBTC: "We verwerken we dit jaar het onderwerp fietsen in al onze thema’s. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. We stoppen echter niet op 31 december. Het fietsjaar moet ook als aanjager gezien worden om ons unieke fietsproduct nationaal en internationaal nog meer uit te lichten."


Congres op 4 maart

Samen met de ANWB en NBTC Holland Marketing organiseert het Fietsplatform het congres Nederland Fietsland: fictie of feit? Nederland Fietsland is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe zorgen we er voor dat Nederland als fietsland voor de recreant en toerist op de kaart blijft staan? Het congres vindt plaats op dinsdagmiddag 4 maart 2014, tijdens FietsVAK in Amsterdam RAI.

Er is een boeiend programma met presentaties van Guido van Woerkom (ANWB), Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) en Lukas Stadtherr (Swiss Mobility). Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) presenteren een initiatiefnota met concrete voorstellen om het Nederlandse fiets- en wandelnet verder vooruit te helpen.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/consumenten-campagnes/2014-fietsjaar/activiteiten-fietsjaar-2014.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, themajaar, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...