Geplaatst op: 26-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

Themajaar NBTC: Nederland Fietsland

In 2014 staat de marketing van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.


Aanbod

Nederland beschikt volgens Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing over ruim 32.000 kilometer veilige, vaak vrij liggende fietspaden en wegen waar kan worden gefietst. "Daarnaast hebben we een uniek landelijk dekkend netwerk van landelijke fietsroutes en knooppuntroutes waarmee iedereen eenvoudig tochten naar wens kan uitstippelen. Nederland is bovendien vlak en kleinschalig. Dat maakt dat er op korte afstand veel verschillende dingen te ontdekken en te beleven zijn."


Imago

Fietsen versterkt het merk Holland: "Uit ons Holland Imago Onderzoek blijkt dat ruim 40% van de internationale toeristen ‘Nederland fietsland’ als positief kenmerk noemt. Bijna dertig procent van de buitenlandse toeristen fietst tijdens een vakantie in ons land. Voor ruim 11% is het zelfs de belangrijkste ondernomen activiteit", aldus Vermeulen.


Online tools en persbewerking

NBTC Holland Marketing brengt samen met het Landelijk Fietsplatform de uitstekende fietsfaciliteiten onder de aandacht om zo mensen te verleiden tot een (extra) bezoek aan Nederland. Vanuit de centraal gecoördineerde programma’s wordt door de NBTC-vestigingen in het buitenland invulling gegeven aan het thema Fietsen. Online tools en de inzet van (inter)nationale pers vormen daarbij de belangrijkste middelen. "Hiervoor staan wij open voor vernieuwende fietsbelevingen en ludieke Nederlandse fietsfeiten om de internationale pers mee te benaderen." 


Consumentencampagne in buurlanden

Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland een consumentencampagne gevoerd rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Vermeulen: "Hiervoor werken wij samen met een aantal regionale bureaus voor toerisme en commerciële partijen in Nederland en desbetreffende markt.  Wij nodigen geïnteresseerde partijen uit om contact met ons op te nemen."


Integratie

Volgens Vermeulen staat de campagne niet los van alle andere activiteiten van NBTC: "We verwerken we dit jaar het onderwerp fietsen in al onze thema’s. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. We stoppen echter niet op 31 december. Het fietsjaar moet ook als aanjager gezien worden om ons unieke fietsproduct nationaal en internationaal nog meer uit te lichten."


Congres op 4 maart

Samen met de ANWB en NBTC Holland Marketing organiseert het Fietsplatform het congres Nederland Fietsland: fictie of feit? Nederland Fietsland is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe zorgen we er voor dat Nederland als fietsland voor de recreant en toerist op de kaart blijft staan? Het congres vindt plaats op dinsdagmiddag 4 maart 2014, tijdens FietsVAK in Amsterdam RAI.

Er is een boeiend programma met presentaties van Guido van Woerkom (ANWB), Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) en Lukas Stadtherr (Swiss Mobility). Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) presenteren een initiatiefnota met concrete voorstellen om het Nederlandse fiets- en wandelnet verder vooruit te helpen.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/consumenten-campagnes/2014-fietsjaar/activiteiten-fietsjaar-2014.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, themajaar, marketing

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...