Themajaar NBTC: Nederland Fietsland
In 2014 staat de marketing van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.
Aanbod
Nederland beschikt volgens Angelique Vermeulen van NBTC Holland Marketing over ruim 32.000 kilometer veilige, vaak vrij liggende fietspaden en wegen waar kan worden gefietst. "Daarnaast hebben we een uniek landelijk dekkend netwerk van landelijke fietsroutes en knooppuntroutes waarmee iedereen eenvoudig tochten naar wens kan uitstippelen. Nederland is bovendien vlak en kleinschalig. Dat maakt dat er op korte afstand veel verschillende dingen te ontdekken en te beleven zijn."
Imago
Fietsen
versterkt het merk Holland: "Uit ons Holland Imago Onderzoek blijkt dat
ruim 40% van de internationale toeristen ‘Nederland fietsland’ als
positief kenmerk
noemt. Bijna dertig procent van de buitenlandse toeristen fietst tijdens een vakantie
in ons land. Voor ruim 11% is het zelfs de belangrijkste ondernomen activiteit", aldus Vermeulen.
Online tools en persbewerking
NBTC Holland Marketing brengt samen met het Landelijk
Fietsplatform de uitstekende fietsfaciliteiten onder de aandacht om zo mensen
te verleiden tot een (extra) bezoek aan Nederland. Vanuit de centraal
gecoördineerde programma’s wordt door de NBTC-vestigingen in het buitenland
invulling gegeven aan het thema Fietsen. Online tools en de inzet van
(inter)nationale pers vormen daarbij de belangrijkste middelen. "Hiervoor staan wij open voor
vernieuwende fietsbelevingen
en ludieke Nederlandse fietsfeiten om de internationale pers mee te
benaderen."
Consumentencampagne in buurlanden
Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland een consumentencampagne gevoerd rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Vermeulen: "Hiervoor werken wij samen met een aantal regionale bureaus voor toerisme en commerciële partijen in Nederland en desbetreffende markt. Wij nodigen geïnteresseerde partijen uit om contact met ons op te nemen."
Integratie
Volgens Vermeulen staat de campagne niet los van alle andere activiteiten van NBTC: "We verwerken we dit jaar het onderwerp fietsen in al onze thema’s. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. We stoppen echter niet op 31 december. Het fietsjaar moet ook als aanjager gezien worden om ons unieke fietsproduct nationaal en internationaal nog meer uit te lichten."
Samen met de ANWB en NBTC Holland Marketing organiseert het Fietsplatform het congres Nederland Fietsland: fictie of feit? Nederland Fietsland is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Hoe zorgen we er voor dat Nederland als fietsland voor de recreant en toerist op de kaart blijft staan? Het congres vindt plaats op dinsdagmiddag 4 maart 2014, tijdens FietsVAK in Amsterdam RAI.
Er is een boeiend programma met presentaties van Guido van Woerkom (ANWB), Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) en Lukas Stadtherr (Swiss Mobility). Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) presenteren een initiatiefnota met concrete voorstellen om het Nederlandse fiets- en wandelnet verder vooruit te helpen.