Geplaatst op: 04-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Steeds meer mensen zien een tweede huis als een rendementsvolle investering. Dat nieuws komt uit niet geheel onverdachte hoek, de organisatie van de beurs Second Home International die van 28 tot en met 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht wordt georganiseerd.


"Beleggen op de beurs is te riskant en sparen levert door de lage rentes weinig op. Een tweede huis is een waardevaste bestemming en door de crisis zijn veel prijzen binnen handbereik gekomen,” licht Henkjan Prins, exhibition manager van Second Home International, toe.


Passie voor locatie blijft belangrijke driver

De zoektocht naar een tweede huis begint wel altijd met passie voor een land of regio. Vervolgens zijn veelgebruikte argumenten voor het selecteren van een locatie zon, rust en natuurschoon. Toplanden voor een tweede huis zijn Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Turkije en Oostenrijk.


Verhuurrendement steeds belangrijker

Potentiële kopers gebruiken hun tweede huis vooral voor de eigen vakanties, maar steeds vaker verhuren zij hun huis, met name in het hoogseizoen. "Dat levert ze een aardig extra inkomen op, door verhuurrendementen van 4 tot 8%. Een deel van deze groep koopt zelfs specifiek voor dat rendement. Ook belastingtechnisch gezien is verhuren een interessante bron van inkomsten. In het laag- en middenseizoen verblijft de koper er zelf of verhuurt zijn huis aan derden.” Ongeveer een kwart van de kopers van een tweede huis wil een langere periode in het buitenland verblijven, maar wel het eigen huis in Nederland aanhouden. "Denk bijvoorbeeld aan mensen die op weg zijn naar hun pensioen en een tweede woning willen kopen voor eigen gebruik. Zij willen de woning niet verhuren, maar wel familieleden en vrienden ruimschoots laten meegenieten.”


Andere beursfeiten

  • Het gemiddelde aankoopbedrag van een tweede huis is € 253.000.
  • 38% van de bezoekers wil binnen een jaar een tweede huis kopen.
  • 75% van de bezoekers verdient twee keer modaal of meer.
  • Vrijwel iedereen die in Nederland een tweede huis wil kopen komt naar de Second Home International beurs.
  • Gebruik tweede huis: 63% wil de tweede woning gebruiken voor vakantiedoeleinden, 40% voor verhuur, 30% zoekt een tweede woning voor permanente bewoning, 23% voor beleggingskansen.
  • Top 5 interesse landen: 34% Frankrijk, 30% Spanje, 22% Italië, 17% Duitsland, 15% Nederland
Link: http://www.secondhome.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, tweede woningen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...