Geplaatst op: 04-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Steeds meer mensen zien een tweede huis als een rendementsvolle investering. Dat nieuws komt uit niet geheel onverdachte hoek, de organisatie van de beurs Second Home International die van 28 tot en met 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht wordt georganiseerd.


"Beleggen op de beurs is te riskant en sparen levert door de lage rentes weinig op. Een tweede huis is een waardevaste bestemming en door de crisis zijn veel prijzen binnen handbereik gekomen,” licht Henkjan Prins, exhibition manager van Second Home International, toe.


Passie voor locatie blijft belangrijke driver

De zoektocht naar een tweede huis begint wel altijd met passie voor een land of regio. Vervolgens zijn veelgebruikte argumenten voor het selecteren van een locatie zon, rust en natuurschoon. Toplanden voor een tweede huis zijn Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Turkije en Oostenrijk.


Verhuurrendement steeds belangrijker

Potentiële kopers gebruiken hun tweede huis vooral voor de eigen vakanties, maar steeds vaker verhuren zij hun huis, met name in het hoogseizoen. "Dat levert ze een aardig extra inkomen op, door verhuurrendementen van 4 tot 8%. Een deel van deze groep koopt zelfs specifiek voor dat rendement. Ook belastingtechnisch gezien is verhuren een interessante bron van inkomsten. In het laag- en middenseizoen verblijft de koper er zelf of verhuurt zijn huis aan derden.” Ongeveer een kwart van de kopers van een tweede huis wil een langere periode in het buitenland verblijven, maar wel het eigen huis in Nederland aanhouden. "Denk bijvoorbeeld aan mensen die op weg zijn naar hun pensioen en een tweede woning willen kopen voor eigen gebruik. Zij willen de woning niet verhuren, maar wel familieleden en vrienden ruimschoots laten meegenieten.”


Andere beursfeiten

  • Het gemiddelde aankoopbedrag van een tweede huis is € 253.000.
  • 38% van de bezoekers wil binnen een jaar een tweede huis kopen.
  • 75% van de bezoekers verdient twee keer modaal of meer.
  • Vrijwel iedereen die in Nederland een tweede huis wil kopen komt naar de Second Home International beurs.
  • Gebruik tweede huis: 63% wil de tweede woning gebruiken voor vakantiedoeleinden, 40% voor verhuur, 30% zoekt een tweede woning voor permanente bewoning, 23% voor beleggingskansen.
  • Top 5 interesse landen: 34% Frankrijk, 30% Spanje, 22% Italië, 17% Duitsland, 15% Nederland
Link: http://www.secondhome.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, tweede woningen

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.