Geplaatst op: 04-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Steeds meer mensen zien een tweede huis als een rendementsvolle investering. Dat nieuws komt uit niet geheel onverdachte hoek, de organisatie van de beurs Second Home International die van 28 tot en met 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht wordt georganiseerd.


"Beleggen op de beurs is te riskant en sparen levert door de lage rentes weinig op. Een tweede huis is een waardevaste bestemming en door de crisis zijn veel prijzen binnen handbereik gekomen,” licht Henkjan Prins, exhibition manager van Second Home International, toe.


Passie voor locatie blijft belangrijke driver

De zoektocht naar een tweede huis begint wel altijd met passie voor een land of regio. Vervolgens zijn veelgebruikte argumenten voor het selecteren van een locatie zon, rust en natuurschoon. Toplanden voor een tweede huis zijn Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Turkije en Oostenrijk.


Verhuurrendement steeds belangrijker

Potentiële kopers gebruiken hun tweede huis vooral voor de eigen vakanties, maar steeds vaker verhuren zij hun huis, met name in het hoogseizoen. "Dat levert ze een aardig extra inkomen op, door verhuurrendementen van 4 tot 8%. Een deel van deze groep koopt zelfs specifiek voor dat rendement. Ook belastingtechnisch gezien is verhuren een interessante bron van inkomsten. In het laag- en middenseizoen verblijft de koper er zelf of verhuurt zijn huis aan derden.” Ongeveer een kwart van de kopers van een tweede huis wil een langere periode in het buitenland verblijven, maar wel het eigen huis in Nederland aanhouden. "Denk bijvoorbeeld aan mensen die op weg zijn naar hun pensioen en een tweede woning willen kopen voor eigen gebruik. Zij willen de woning niet verhuren, maar wel familieleden en vrienden ruimschoots laten meegenieten.”


Andere beursfeiten

  • Het gemiddelde aankoopbedrag van een tweede huis is € 253.000.
  • 38% van de bezoekers wil binnen een jaar een tweede huis kopen.
  • 75% van de bezoekers verdient twee keer modaal of meer.
  • Vrijwel iedereen die in Nederland een tweede huis wil kopen komt naar de Second Home International beurs.
  • Gebruik tweede huis: 63% wil de tweede woning gebruiken voor vakantiedoeleinden, 40% voor verhuur, 30% zoekt een tweede woning voor permanente bewoning, 23% voor beleggingskansen.
  • Top 5 interesse landen: 34% Frankrijk, 30% Spanje, 22% Italië, 17% Duitsland, 15% Nederland
Link: http://www.secondhome.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, tweede woningen

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.