Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Marc Gerlings

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint
Lampegat (Eindhoven) blijkt de meeste bezoekers te trekken. Waereldstad (Geleen) viert carnaval onder elkaar. Kielegat en Oeteldonk zijn de populairste carnavalssteden voor vierders 'van boven de Moerdijk'.

De aantrekkingskracht is objectief gemeten en niet geschat door de lokale autoriteiten. Dit maakt een goede vergelijking van de steden mogelijk. De onderzoekers gebruikten de View.DAT-technologie die - volledig anoniem - inzicht geeft in bezoekersstromen op basis van mobiele telefoons. De onderzoekers analyseerden 16 grote carnavalssteden, 10 in Noord-Brabant, 5 in Limburg en Boeskoolstad (Oldenzaal) in Overijssel.

De top-5 qua drukte van incidentele bezoekers aan het carnaval:
1. Lampegat (Eindhoven)
2. Oeteldonk ('s Hertogenbosch)
3. Kielegat (Breda)
4. Mestreech (Maastricht)
5. Kruikenstad (Tilburg)

Bart Heijnen, adviseur mobiliteit bij bureau Goudappel Coffeng en fervent carnavalsvierder in Kielegat (Breda): "Ik ben trots op mijn stad, maar er wordt ook nog wel eens geklaagd over het grote aantal niet-Brabanders die komend van 'boven de rivieren' bij ons carnaval vieren. Mijn collega's van DAT.Mobility bleken in staat dat onderbuikgevoel objectief in beeld te brengen. Dat inspireerde ons de analyse-resultaten breder te delen."

Incidentele bezoekers
Peter van der Mede, expert Big Data bij DAT.Mobility: "We kijken voor dit onderzoek naar de incidentele bezoekers tijdens de carnavaldagen. Dat zijn mensen die minder dan 3 keer per maand in een bepaalde stad komen. Inderdaad blijkt 75% van de personen die speciaal voor de carnavalsdagen naar Breda komen, uit het 'Noorden' te komen, met meer dan de helft uit Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht en Den Haag."

Ook Oeteldonk ('s Hertogenbosch) en Krabbegat (Bergen op Zoom) blijken magneten te zijn voor carnavalsvierders 'van boven de rivieren. Aan de andere kant van de ranglijst staan de Limburgse steden. Daar viert men toch vooral Carnaval onder elkaar, met als koploper Waereldstad (Geleen) met een magere 4% 'Hollandse' bezoekers.

Winnaar onder de optochten?
Nadere analyse levert meer interessante inzichten. De verschuiving in bezoekers aan het kleine Boemeldonck (Prinsenbeek) bijvoorbeeld springt er uit op zondag als hun uitbundige carnavalstocht wordt gehouden. Het is er zeven tot acht keer drukker dan op een gewone zondag. Van der Mede: "Vergelijk je dat met Lampegat (Eindhoven) waar de optocht op zaterdag plaatsvindt, dan zie je dat Lampegat weliswaar de grootste aantrekkingskracht heeft in absolute zin, maar niet erg veel meer in vergelijking met een gewone zaterdag. Wat mij betreft is Boemeldonck de winnaar."
Trefwoorden: Carnaval, bezoekersaantal, big data

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
19/02/25
Leiden Collection in jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.
18/02/25
Grote zorgen om stopzetten natuurherstel in Noord-Holland
Natuurmonumenten, de Natuur-en Milieufederatie Noord-Holland en Landschap Noord-Holland maken zich grote zorgen over het stilvallen van natuurherstel door inperking van overheidsbudgetten.
17/02/25
Een interactief avontuur vol chocolade en techniek: The Chocolate Factory
Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.