Geplaatst op: 11-03-2014

Programma Toerisme en Vrijetijdscongres 2014 is bekend

Programma Toerisme en Vrijetijdscongres 2014 is bekend
Het programma van het Toerisme en Vrijetijdscongres 2014 is bekend. Op donderdag 10 april 2014 staat het congres van NRIT Media en de vijf HBO-opleidingen Toerisme in het teken van ‘Toerisme en vrijetijd in transitie’.

• Keynotes van Frank Oostdam (ANVR) en Hanita van der Schaaf (Leeuwarden 2018).
• Tien inspirerende workshops.
• Concrete handvatten voor uw business van de toekomst.




Toerisme en vrijetijd in transitie
De Nederlandse gastvrijheidsector maakt een enorme transitie door. Door mogelijkheden staat de consument meer en meer zelf aan het roer en zien producenten de reiskolom volledig kantelen. Daarnaast dringen de effecten van de recessie nu pas goed door in de individuele huishoudens en de vrijetijdssector. In deze transitie kunt u als betrokkene niet achterover leunen en zien wat er van komt, maar moet u de kansen die zich voordoen pakken!

"In deze transitie moeten we als sector niet achterover leunen en zien wat er van komt
maar de kansen die zich voordoen pakken en zorgen dat we zelf weer aan het roer staan."


Uitdagend programma

Het congres is bovendien hét kennisuitwisselings- en netwerkmoment van het jaar voor iedereen die betrokken is bij de Nederlandse toerisme- en vrijetijds-sector. Het uitdagende programma combineert inspirerende keynotes met verdiepende parallelsessies. De sessies bieden de gelegenheid tot kennisoverdracht rond actuele thema’s in het werkveld.

"Op het Toerisme & Vrijetijdscongres 2014 kijken we samen wat we moeten doen als sector om onze business in transitie te brengen, zodat we ook in deze nieuwe werkelijkheid toegevoegde waarde voor de consument kunnen brengen!"

Twee keynotes

Keynotes zijn Frank Oostdam (ANVR) die spreekt over toeristisch ondernemen in de toekomst en Hanita van der Schaaf (Beleef Friesland) die ingaat op Leeuwarden Culture hoofdstad van Europa 2018. Dagvoorzitter René van der Duim (Wageningen Universiteit) interviewt onder meer Merlijn Pietersma (RECRON), Angelique Klar (Slagharen) en Roger Davids (BASIS Communicatie) over de transitie in de praktijk.

Frank Oostdam: "We verbouwen maar de verkoop gaat gewoon door"

Tien parallelsessies

In de parallelsessies presenteren de hogescholen zeer interessante en voor het werkveld relevante cases:


Mobiele marketing en de kansen voor de recreatie en reiswereld?

Roger Davids

Sociale innovatie, waarde creatie in de vrijetijdssector

Simon de Wijs

Toekomstbestendig toerisme: de transitie naar duurzaam toerisme

Sarah Seidel

Virtual reality - complementair of substituut?

Jörg Wenzel

De meerwaarde van storytelling

Moniek Hover


Van bezit naar gebruik – productiviteitsvraagstukken in de waterrecreatie

Marcel Bultink

Neuromarketing in de vrijetijdssector: your destination in my brain

Sebastiaan Straatman

Nieuwe businessmodellen

Anna Yuricheva

Wellness in transitie: van care en cure naar preventie

Angelique Lombarts

Scenarioplanning: bron van inspiratie in een turbulente tijd

Albert Postma


Praktisch
Het congres vindt plaats op donderdag 10 april 2014 bij Stenden Hogeschool te Leeuwarden en is bestemd voor iedereen die betrokken is bij de Nederlandse toerisme- en vrijetijdssector.
Lees verder op: www.hettoerismeenvrijetijdscongres.nl

Link: http://www.hettoerismeenvrijetijdscongres.nl/
Trefwoorden: congres, toerisme, recreatie, vrije tijd, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...