Geplaatst op: 11-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV in Breda start in september 2014 met de eerste interna tionale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management, waarin studenten worden op geleid tot bachelor voor managementfuncties in de internationale dagattractiemarkt.


Deze Engelstalige opleidingsvariant is uniek in Europa en speciaal ontwikkeld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit de wereldwijde attractiebranche naar hoogopgeleide en commerciële managers. Van deze toekomstige managers wordt verwacht dat zij op zowel strategisch als operationeel niveau betekenisvolle belevingen kunnen creëren en exploiteren.

NHTV werkt binnen deze opleidingsvariant samen met IAAPA, de wereldwijde branchevereniging van attracties, met TEA (Themed Entertainment Association) en met een aantal vooraanstaande marktpartijen zoals de Efteling en Walt Disneyworld Resort Orlando. Deze nieuwe opleidingsvariant is een samenwerking van drie academies van NHTV (Academy for Leisure, Academy for Tourism en Academy for Hotel & Facilty Management).


Groeiende markt heeft specifieke behoefte

"De internationale markt van dag attracties groeit enorm. De afgelopen jaren was er een gemiddelde groei van tussen de vier en vijf procent per jaar”, aldus Goof Lukken, één van de docenten die betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe opleidingsvariant . "Afgelopen jaar bezochten alleen al bijna 206 miljoen mensen de top 25 attractieparken in de wereld. Daarnaast bezoeken wereldwijd meer dan 75 miljoen mensen per jaar een dierentuin. Ook bezoek aan internationale waterparken groeit enorm. Bovendien zijn veel van deze attracties en dierentuinen inmiddels bezig met verblijfsrecreatie of andere vormen van vrijetijdsbelevingen. Het worden steeds vaker meerdaagse resortbestemmingen. Het is echt een serieuze business geworden, die ook steeds vaker om specialistische managers met een brede scope vraagt. Deze nieuwe managers moeten in staat zijn een betekenisvolle beleving te kunnen creëren en exploiteren. Ook aspecten als hospitality, storytelling en productiviteit worden steeds belangrijker. Binnen de dierentuinwereld is daarnaast behoefte aan mensen die goede commerciële kwaliteiten hebben, maar ook begrip hebben voor de specifieke spanningsvelden binnen een dierentuin zoals conservatie, duurzaamheid, ethiek en educatie”, aldus Lukken.


NHTV heeft veel expertise

Bij de ontwikkeling van Attractions & Theme Parks Management zijn experts betrokken uit drie academies van NHTV (Hotel & Facilty, Toerisme en Leisure). Dit is dan ook de eerste academie-overstijgende opleidingsvariant binnen NHTV. Klaus Hoven, lid van het ontwikkelteam van Attractions & Theme Parks Management zegt hierover: "De ambitie is om een innoverend programma te starten , waarbij erg nauw samengewerkt wordt met het werkveld van attractieparken, waterparken en dierentuinen. In het komende halfjaar komt het curriculum tot stand in nauwe samenwerking met het Rosen College in Orlando. Bovendien bespreken we het nieuwe studieprogramma uit voerig met het internationale bedrijfsleven.

Het is voor NHTV een logische stap om deze opleidingsvariant te starten. Al diverse jaren bestaat er binnen op opleiding Leisure Management de mogelijkheid je in het derde jaar en/of vierde jaar te specialiseren in attractieparken. Dit krijgt onder andere vorm door een zeer intensieve samenwerking met de Efteling (in de vorm van de Efteling Academy). Op dit moment wordt bovendien een groot deel van het huidige operationeel management van de Efteling door NHTV geschoold voor hun volgende carrièrestap binnen het bedrijf.


Aanmelden

Met de start van Attractions & Theme Parks Management ontstaat een unieke, internationale , drie jaar durende opleidingsvariant. Na een algemene internationale propedeuse kunnen bachelor studenten zich compleet focussen op management binnen de dagattractiemarkt.” Studenten die meer informatie willen, kunnen de komende open dag (15 maart) of open avond (16 april) terecht op NHTV of een email sturen aan atpm@nhtv.nl . Ook is meer info te vinden op: www.nhtv.nl

Trefwoorden: attractieparken, opleidingen, onderwijs

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...