Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV in Breda start in september 2014 met de eerste interna tionale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management, waarin studenten worden op geleid tot bachelor voor managementfuncties in de internationale dagattractiemarkt.


Deze Engelstalige opleidingsvariant is uniek in Europa en speciaal ontwikkeld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit de wereldwijde attractiebranche naar hoogopgeleide en commerciële managers. Van deze toekomstige managers wordt verwacht dat zij op zowel strategisch als operationeel niveau betekenisvolle belevingen kunnen creëren en exploiteren.

NHTV werkt binnen deze opleidingsvariant samen met IAAPA, de wereldwijde branchevereniging van attracties, met TEA (Themed Entertainment Association) en met een aantal vooraanstaande marktpartijen zoals de Efteling en Walt Disneyworld Resort Orlando. Deze nieuwe opleidingsvariant is een samenwerking van drie academies van NHTV (Academy for Leisure, Academy for Tourism en Academy for Hotel & Facilty Management).


Groeiende markt heeft specifieke behoefte

"De internationale markt van dag attracties groeit enorm. De afgelopen jaren was er een gemiddelde groei van tussen de vier en vijf procent per jaar”, aldus Goof Lukken, één van de docenten die betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe opleidingsvariant . "Afgelopen jaar bezochten alleen al bijna 206 miljoen mensen de top 25 attractieparken in de wereld. Daarnaast bezoeken wereldwijd meer dan 75 miljoen mensen per jaar een dierentuin. Ook bezoek aan internationale waterparken groeit enorm. Bovendien zijn veel van deze attracties en dierentuinen inmiddels bezig met verblijfsrecreatie of andere vormen van vrijetijdsbelevingen. Het worden steeds vaker meerdaagse resortbestemmingen. Het is echt een serieuze business geworden, die ook steeds vaker om specialistische managers met een brede scope vraagt. Deze nieuwe managers moeten in staat zijn een betekenisvolle beleving te kunnen creëren en exploiteren. Ook aspecten als hospitality, storytelling en productiviteit worden steeds belangrijker. Binnen de dierentuinwereld is daarnaast behoefte aan mensen die goede commerciële kwaliteiten hebben, maar ook begrip hebben voor de specifieke spanningsvelden binnen een dierentuin zoals conservatie, duurzaamheid, ethiek en educatie”, aldus Lukken.


NHTV heeft veel expertise

Bij de ontwikkeling van Attractions & Theme Parks Management zijn experts betrokken uit drie academies van NHTV (Hotel & Facilty, Toerisme en Leisure). Dit is dan ook de eerste academie-overstijgende opleidingsvariant binnen NHTV. Klaus Hoven, lid van het ontwikkelteam van Attractions & Theme Parks Management zegt hierover: "De ambitie is om een innoverend programma te starten , waarbij erg nauw samengewerkt wordt met het werkveld van attractieparken, waterparken en dierentuinen. In het komende halfjaar komt het curriculum tot stand in nauwe samenwerking met het Rosen College in Orlando. Bovendien bespreken we het nieuwe studieprogramma uit voerig met het internationale bedrijfsleven.

Het is voor NHTV een logische stap om deze opleidingsvariant te starten. Al diverse jaren bestaat er binnen op opleiding Leisure Management de mogelijkheid je in het derde jaar en/of vierde jaar te specialiseren in attractieparken. Dit krijgt onder andere vorm door een zeer intensieve samenwerking met de Efteling (in de vorm van de Efteling Academy). Op dit moment wordt bovendien een groot deel van het huidige operationeel management van de Efteling door NHTV geschoold voor hun volgende carrièrestap binnen het bedrijf.


Aanmelden

Met de start van Attractions & Theme Parks Management ontstaat een unieke, internationale , drie jaar durende opleidingsvariant. Na een algemene internationale propedeuse kunnen bachelor studenten zich compleet focussen op management binnen de dagattractiemarkt.” Studenten die meer informatie willen, kunnen de komende open dag (15 maart) of open avond (16 april) terecht op NHTV of een email sturen aan atpm@nhtv.nl . Ook is meer info te vinden op: www.nhtv.nl

Trefwoorden: attractieparken, opleidingen, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...