Geplaatst op: 11-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV in Breda start in september 2014 met de eerste interna tionale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management, waarin studenten worden op geleid tot bachelor voor managementfuncties in de internationale dagattractiemarkt.


Deze Engelstalige opleidingsvariant is uniek in Europa en speciaal ontwikkeld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit de wereldwijde attractiebranche naar hoogopgeleide en commerciële managers. Van deze toekomstige managers wordt verwacht dat zij op zowel strategisch als operationeel niveau betekenisvolle belevingen kunnen creëren en exploiteren.

NHTV werkt binnen deze opleidingsvariant samen met IAAPA, de wereldwijde branchevereniging van attracties, met TEA (Themed Entertainment Association) en met een aantal vooraanstaande marktpartijen zoals de Efteling en Walt Disneyworld Resort Orlando. Deze nieuwe opleidingsvariant is een samenwerking van drie academies van NHTV (Academy for Leisure, Academy for Tourism en Academy for Hotel & Facilty Management).


Groeiende markt heeft specifieke behoefte

"De internationale markt van dag attracties groeit enorm. De afgelopen jaren was er een gemiddelde groei van tussen de vier en vijf procent per jaar”, aldus Goof Lukken, één van de docenten die betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe opleidingsvariant . "Afgelopen jaar bezochten alleen al bijna 206 miljoen mensen de top 25 attractieparken in de wereld. Daarnaast bezoeken wereldwijd meer dan 75 miljoen mensen per jaar een dierentuin. Ook bezoek aan internationale waterparken groeit enorm. Bovendien zijn veel van deze attracties en dierentuinen inmiddels bezig met verblijfsrecreatie of andere vormen van vrijetijdsbelevingen. Het worden steeds vaker meerdaagse resortbestemmingen. Het is echt een serieuze business geworden, die ook steeds vaker om specialistische managers met een brede scope vraagt. Deze nieuwe managers moeten in staat zijn een betekenisvolle beleving te kunnen creëren en exploiteren. Ook aspecten als hospitality, storytelling en productiviteit worden steeds belangrijker. Binnen de dierentuinwereld is daarnaast behoefte aan mensen die goede commerciële kwaliteiten hebben, maar ook begrip hebben voor de specifieke spanningsvelden binnen een dierentuin zoals conservatie, duurzaamheid, ethiek en educatie”, aldus Lukken.


NHTV heeft veel expertise

Bij de ontwikkeling van Attractions & Theme Parks Management zijn experts betrokken uit drie academies van NHTV (Hotel & Facilty, Toerisme en Leisure). Dit is dan ook de eerste academie-overstijgende opleidingsvariant binnen NHTV. Klaus Hoven, lid van het ontwikkelteam van Attractions & Theme Parks Management zegt hierover: "De ambitie is om een innoverend programma te starten , waarbij erg nauw samengewerkt wordt met het werkveld van attractieparken, waterparken en dierentuinen. In het komende halfjaar komt het curriculum tot stand in nauwe samenwerking met het Rosen College in Orlando. Bovendien bespreken we het nieuwe studieprogramma uit voerig met het internationale bedrijfsleven.

Het is voor NHTV een logische stap om deze opleidingsvariant te starten. Al diverse jaren bestaat er binnen op opleiding Leisure Management de mogelijkheid je in het derde jaar en/of vierde jaar te specialiseren in attractieparken. Dit krijgt onder andere vorm door een zeer intensieve samenwerking met de Efteling (in de vorm van de Efteling Academy). Op dit moment wordt bovendien een groot deel van het huidige operationeel management van de Efteling door NHTV geschoold voor hun volgende carrièrestap binnen het bedrijf.


Aanmelden

Met de start van Attractions & Theme Parks Management ontstaat een unieke, internationale , drie jaar durende opleidingsvariant. Na een algemene internationale propedeuse kunnen bachelor studenten zich compleet focussen op management binnen de dagattractiemarkt.” Studenten die meer informatie willen, kunnen de komende open dag (15 maart) of open avond (16 april) terecht op NHTV of een email sturen aan atpm@nhtv.nl . Ook is meer info te vinden op: www.nhtv.nl

Trefwoorden: attractieparken, opleidingen, onderwijs

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.