Geplaatst op: 11-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV start internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management

NHTV in Breda start in september 2014 met de eerste interna tionale opleidingsvariant Attractions & Theme Parks Management, waarin studenten worden op geleid tot bachelor voor managementfuncties in de internationale dagattractiemarkt.


Deze Engelstalige opleidingsvariant is uniek in Europa en speciaal ontwikkeld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit de wereldwijde attractiebranche naar hoogopgeleide en commerciële managers. Van deze toekomstige managers wordt verwacht dat zij op zowel strategisch als operationeel niveau betekenisvolle belevingen kunnen creëren en exploiteren.

NHTV werkt binnen deze opleidingsvariant samen met IAAPA, de wereldwijde branchevereniging van attracties, met TEA (Themed Entertainment Association) en met een aantal vooraanstaande marktpartijen zoals de Efteling en Walt Disneyworld Resort Orlando. Deze nieuwe opleidingsvariant is een samenwerking van drie academies van NHTV (Academy for Leisure, Academy for Tourism en Academy for Hotel & Facilty Management).


Groeiende markt heeft specifieke behoefte

"De internationale markt van dag attracties groeit enorm. De afgelopen jaren was er een gemiddelde groei van tussen de vier en vijf procent per jaar”, aldus Goof Lukken, één van de docenten die betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe opleidingsvariant . "Afgelopen jaar bezochten alleen al bijna 206 miljoen mensen de top 25 attractieparken in de wereld. Daarnaast bezoeken wereldwijd meer dan 75 miljoen mensen per jaar een dierentuin. Ook bezoek aan internationale waterparken groeit enorm. Bovendien zijn veel van deze attracties en dierentuinen inmiddels bezig met verblijfsrecreatie of andere vormen van vrijetijdsbelevingen. Het worden steeds vaker meerdaagse resortbestemmingen. Het is echt een serieuze business geworden, die ook steeds vaker om specialistische managers met een brede scope vraagt. Deze nieuwe managers moeten in staat zijn een betekenisvolle beleving te kunnen creëren en exploiteren. Ook aspecten als hospitality, storytelling en productiviteit worden steeds belangrijker. Binnen de dierentuinwereld is daarnaast behoefte aan mensen die goede commerciële kwaliteiten hebben, maar ook begrip hebben voor de specifieke spanningsvelden binnen een dierentuin zoals conservatie, duurzaamheid, ethiek en educatie”, aldus Lukken.


NHTV heeft veel expertise

Bij de ontwikkeling van Attractions & Theme Parks Management zijn experts betrokken uit drie academies van NHTV (Hotel & Facilty, Toerisme en Leisure). Dit is dan ook de eerste academie-overstijgende opleidingsvariant binnen NHTV. Klaus Hoven, lid van het ontwikkelteam van Attractions & Theme Parks Management zegt hierover: "De ambitie is om een innoverend programma te starten , waarbij erg nauw samengewerkt wordt met het werkveld van attractieparken, waterparken en dierentuinen. In het komende halfjaar komt het curriculum tot stand in nauwe samenwerking met het Rosen College in Orlando. Bovendien bespreken we het nieuwe studieprogramma uit voerig met het internationale bedrijfsleven.

Het is voor NHTV een logische stap om deze opleidingsvariant te starten. Al diverse jaren bestaat er binnen op opleiding Leisure Management de mogelijkheid je in het derde jaar en/of vierde jaar te specialiseren in attractieparken. Dit krijgt onder andere vorm door een zeer intensieve samenwerking met de Efteling (in de vorm van de Efteling Academy). Op dit moment wordt bovendien een groot deel van het huidige operationeel management van de Efteling door NHTV geschoold voor hun volgende carrièrestap binnen het bedrijf.


Aanmelden

Met de start van Attractions & Theme Parks Management ontstaat een unieke, internationale , drie jaar durende opleidingsvariant. Na een algemene internationale propedeuse kunnen bachelor studenten zich compleet focussen op management binnen de dagattractiemarkt.” Studenten die meer informatie willen, kunnen de komende open dag (15 maart) of open avond (16 april) terecht op NHTV of een email sturen aan atpm@nhtv.nl . Ook is meer info te vinden op: www.nhtv.nl

Trefwoorden: attractieparken, opleidingen, onderwijs

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.