Geplaatst op: 13-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet detailhandel iets hoger

Omzet detailhandel iets hoger
In januari 2014 heeft de detailhandel 0,8 procent meer omzet geboekt dan in de eerste maand van 2013. Het volume was 0,6 procent groter, de prijsstijging kwam in januari uit op 0,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De samenstelling van de koopdagen pakte voor de detailhandel gunstiger uit dan in januari vorig jaar. Na correctie hiervoor was zowel de omzet als het volume van de detailhandel vergelijkbaar met een jaar geleden.

Non-foodwinkels zetten evenveel om als in januari 2013. Ook het volume was even groot. Voor de non-foodwinkels is dit de eerste maand zonder krimp sinds september 2012. In bijna alle non-foodbranches  was de ontwikkeling gunstiger dan in de voorgaande maanden, hoewel de meeste branches nog wel omzet inleverden. Vooral winkels in bovenkleding, doe-het-zelfartikelen en huishoudelijke artikelen zagen een verbetering. De textielsupermarkten presteerden daarentegen in januari minder goed dan in de maanden ervoor.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden ongeveer 2 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het volume was bijna 1 procent groter. De omzet van zowel de supermarkten als speciaalzaken was hoger dan in januari vorig jaar. De groei bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was volledig toe te schrijven aan een positief koopdageffect van 2 procent. De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels kwam in januari ruim 7 procent hoger uit dan een jaar eerder. Dit is een beduidend kleinere omzetstijging dan in de sterke decembermaand, maar wel vergelijkbaar met de groei in de overige maanden van 2013.
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, detailhandel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.