Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-03-2014
Auteur: Marc Gerlings

2013 uitstekend voor strandpaviljoens

2013 uitstekend voor strandpaviljoens

2013 werd een goed jaar voor de strandhoreca. De bestedingen zitten nog niet op het topniveau van vier jaar geleden.

‘Onze voorspelling uit 2011 dat het aantal strandpaviljoens in 2015 boven de 400 uitkomt, lijkt hiermee uit te komen.’ Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Strandhoreca hardste stijger in de sector

Over de afgelopen vijf jaar (2009-2013) is het aantal strandpaviljoens met ruim 7% toegenomen, wat met name komt door de sterke stijging van 2013 ten opzichte van 2012. Strandpaviljoens vallen onder de drankensector, waar het aanbod in vijf jaar juist met 2,4% daalde. In de drankensector steeg alleen het aanbod van zalen/partycentra harder (+9%). Het totale horeca-aanbod steeg in deze periode met 5,3%.


Aanbod Zuid-Holland blijft groeien

De stijging in 2013 ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt door een forse groei van het aanbod in Zeeland (+12%), Noord-Holland (+6%) en Flevoland (+50%).

Over de periode van 2009-2013 is te zien dat met name in Zuid-Holland het aanbod, absoluut gezien, sterk is toegenomen (+12 paviljoens). Ruim 70% van het aanbod in Nederland is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland.

In de niet-kustprovincies is een positieve ontwikkeling te zien van strandpaviljoens aan recreatiemeren en stadsstranden.


Aanbod Top 10 strandgemeenten blijft groeien

In 2013 is bijna 60% van de strandpaviljoens gevestigd in tien strandgemeenten. Het aanbod nam hier over de periode 2009-2013 toe met ruim 13% tot 235 paviljoens. De groei in 2013 ten opzichte van 2012 (+4%) blijft iets achter bij de totale groei van het aanbod, wat mogelijk verklaard kan worden doordat in een aantal gemeenten het maximale aantal strandvergunningen reeds is uitgegeven. In 2013 nam met name het aantal paviljoens in Zandvoort, Veere en Bergen sterk toe. Opvallend is dat alleen in Rotterdam (Hoek van Holland), na een sterke groei de afgelopen vijf jaar, het aanbod in 2013 voor het eerst licht is afgenomen.


Schaalvergroting stagneert

De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van strandpaviljoens fors gestegen. De totale verkoopoppervlakte van de Nederlandse strandpaviljoens steeg met 17%, van ruim 54.000m² in 2009 naar bijna 64.000m² in 2013. De gemiddelde oppervlakte (exclusief terras) per bedrijf nam toe van 147m² tot 161m² in 2013 (+10%). Echter, voor het eerst nam de gemiddelde oppervlakte per bedrijf in 2013 niet verder toe.


Strand Nederland geeft wel aan dat er in 2014 bovengemiddeld geïnvesteerd wordt. Dit geldt zowel voor verbouwingen en nieuwbouw (bijvoorbeeld bij jaarrondexploitaties) als interieuraanpassing/ vernieuwing.


Verlate zomer

Het jaar 2013 heeft meer zonuren en een iets hogere temperatuur dan 2012. Opvallend is dat het mooie weer in 2013 relatief laat op gang kwam. De maanden maart, april en mei waren kouder en telden minder zonuren. De koude start van de lente werd daarentegen gecompenseerd door de relatief hoge temperaturen met name in juli en oktober. Daarbij zorgde de relatief hoge temperatuur in de maand oktober ervoor dat er tot laat in het jaar strandbezoek kon plaatsvinden.

Bestedingen onder topniveau
De gemiddelde besteding in 2013 (€ 9,30) liet een stijging zien van 6% ten opzichte van 2012, wat met name komt door een relatief hoge besteding in het vierde kwartaal in 2013. De besteding ligt echter nog ver onder het niveau van de periode 2009-2011 (gemiddeld € 10,20).


Hieruit is duidelijk te zien dat de consument de hand nog op de knip houdt en dat de paviljoens het met name moeten hebben van volume. Dit is terug te zien in het aantal vakanties aan de Noordzeebadplaatsen, die sinds 2010 (bijna 2,1 miljoen) fors is gestegen naar bijna 2,3 miljoen in 2013.
Trefwoorden: Strandhoreca, kust, Noordzeebadplaatsen, Van Spronsen,

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...