2013 uitstekend voor strandpaviljoens
![2013 uitstekend voor strandpaviljoens](images/20140325_155305.jpg)
2013 werd een goed jaar voor de strandhoreca.
De bestedingen zitten nog niet op het topniveau van vier jaar geleden.
‘Onze voorspelling uit 2011 dat het aantal strandpaviljoens in 2015 boven de
400 uitkomt, lijkt hiermee uit te komen.’ Dit blijkt uit het jaarlijkse
onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.
Strandhoreca hardste stijger in de
sector
Over de afgelopen vijf jaar (2009-2013) is het aantal strandpaviljoens met ruim 7% toegenomen, wat met name komt door de sterke stijging van 2013 ten opzichte van 2012. Strandpaviljoens vallen onder de drankensector, waar het aanbod in vijf jaar juist met 2,4% daalde. In de drankensector steeg alleen het aanbod van zalen/partycentra harder (+9%). Het totale horeca-aanbod steeg in deze periode met 5,3%.
Aanbod Zuid-Holland blijft groeien
De stijging in 2013 ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt door een forse groei van het aanbod in Zeeland (+12%), Noord-Holland (+6%) en Flevoland (+50%).
Over de periode van 2009-2013 is te zien dat
met name in Zuid-Holland het aanbod, absoluut gezien, sterk is toegenomen (+12
paviljoens). Ruim 70% van het aanbod in Nederland is gevestigd in Noord- en
Zuid-Holland.
In de niet-kustprovincies is een positieve ontwikkeling te zien van
strandpaviljoens aan recreatiemeren en stadsstranden.
Aanbod Top 10 strandgemeenten blijft groeien
In 2013 is bijna 60% van de strandpaviljoens gevestigd in tien strandgemeenten. Het aanbod nam hier over de periode 2009-2013 toe met ruim 13% tot 235 paviljoens. De groei in 2013 ten opzichte van 2012 (+4%) blijft iets achter bij de totale groei van het aanbod, wat mogelijk verklaard kan worden doordat in een aantal gemeenten het maximale aantal strandvergunningen reeds is uitgegeven. In 2013 nam met name het aantal paviljoens in Zandvoort, Veere en Bergen sterk toe. Opvallend is dat alleen in Rotterdam (Hoek van Holland), na een sterke groei de afgelopen vijf jaar, het aanbod in 2013 voor het eerst licht is afgenomen.
Schaalvergroting stagneert
De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van strandpaviljoens fors gestegen. De totale verkoopoppervlakte van de Nederlandse strandpaviljoens steeg met 17%, van ruim 54.000m² in 2009 naar bijna 64.000m² in 2013. De gemiddelde oppervlakte (exclusief terras) per bedrijf nam toe van 147m² tot 161m² in 2013 (+10%). Echter, voor het eerst nam de gemiddelde oppervlakte per bedrijf in 2013 niet verder toe.
Strand Nederland geeft wel aan dat er in 2014 bovengemiddeld geïnvesteerd wordt. Dit geldt zowel voor verbouwingen en nieuwbouw (bijvoorbeeld bij jaarrondexploitaties) als interieuraanpassing/ vernieuwing.
Verlate zomer
Het jaar 2013
heeft meer zonuren en een iets hogere temperatuur dan 2012. Opvallend is dat
het mooie weer in 2013 relatief laat op gang kwam. De maanden maart, april en
mei waren kouder en telden minder zonuren. De koude start van de lente werd
daarentegen gecompenseerd door de relatief hoge temperaturen met name in juli
en oktober. Daarbij zorgde de relatief hoge temperatuur in de maand oktober ervoor
dat er tot laat in het jaar strandbezoek kon plaatsvinden.
Bestedingen onder topniveau
De gemiddelde besteding in 2013 (€ 9,30) liet een stijging zien van 6% ten
opzichte van 2012, wat met name komt door een relatief hoge besteding in het
vierde kwartaal in 2013. De besteding ligt echter nog ver onder het niveau van
de periode 2009-2011 (gemiddeld € 10,20).
Hieruit is duidelijk te zien dat de consument de hand nog op de knip houdt en dat de paviljoens het met name moeten hebben van volume. Dit is terug te zien in het aantal vakanties aan de Noordzeebadplaatsen, die sinds 2010 (bijna 2,1 miljoen) fors is gestegen naar bijna 2,3 miljoen in 2013.