ING: Horeca leeft op in 2014

Start van 2014 veelbelovend voor horeca
Voor dit jaar wordt een lichte groei (0,5%) van de verkopen in de horeca verwacht. Daarmee herstelt de sector zich gedeeltelijk van de omzetdaling van 1,4% in 2013. Het grote verschil tussen beide jaren is dat de start van dit jaar een stuk veelbelovender is dan het voorjaar van 2013. Zo heeft het consumentenvertrouwen al geruime tijd de stijgende lijn te pakken. Ook neemt de koopkracht van consumenten toe, wat weer een stimulans kan vormen voor de uitgaven. Tegelijkertijd onderscheidde het weerbeeld in het eerste kwartaal van 2014 zich in positieve zin van 2013. De gemiddelde temperatuur lag bijna 5 graden hoger en ook de zon liet zich veel meer zien. Vooral terrashouders en strandtenten trappen het jaar daardoor een stuk beter af dan in voorgaande jaren het geval was.

Hotels en restaurants dragen bij aan omzetgroei, café-omzet verder in de min
Het zijn vooral de ontwikkelingen bij hotels en restaurants die de lichte groei in de horeca ondersteunen. Onder andere de aantrekkingskracht van Amsterdam voor toeristen en zakelijke reizigers zorgt voor een toenemend aantal (inter)nationale overnachtingen in hotels. Restaurants realiseerden in 2013 al een lichte omzetgroei en kunnen deze naar verwachting doorzetten in 2014. De brede maatschappelijk aandacht voor voeding is een factor waar restauranthouders ook de komende tijd van kunnen profiteren. Aan de andere kant staat de omzet van cafés sterk onder druk. De volumekrimp bij cafés kwam in 2013 net iets boven de 9% uit. In 2014 neemt het tempo waarmee de verkopen dalen af tot circa 3%, een omslag lijkt dus vooralsnog uit te blijven. "Door het grote aantal horecagelegenheden waar consumenten uit kunnen kiezen is het voor ondernemers in die sector nu uitdagender dan ooit”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure. "Het rendement van veel horecabedrijven heeft vooral hierdoor sterk onder druk gestaan en er dient rekening mee te worden gehouden dat het niet acuut zal verbeteren. In de strijd om de consument staat innovatief ondernemerschap centraal”.
Achterblijvende economie en wet-en regelgeving pijnpunten
Het sentiment onder horecaondernemers lijkt iets te verbeteren. Maar nog steeds verwacht slechts een op de vijf MKB’ers in de horeca dit jaar een verbetering van het ondernemersklimaat. Naast de achterblijvende economische groei wordt (de toenemende) wet-en regelgeving als belangrijkste bedreiging voor de bedrijfsvoering genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om dossiers als de alcohol- en accijnswetgeving en het verruimen van de winkelfunctie in horecazaken.
Groter horeca-aanbod zet druk op bedrijfsresultaat
Ondanks de daling van het verkoopvolume in 2012 en 2013 is het aantal horecagelegenheden gestegen. De omvang van de taart neemt dus niet toe maar het aantal gegadigden stijgt, dit zorgt dat het bedrijfsresultaat beduidend lager is dan een aantal jaar terug. Het aantal bedrijven dat het financieel zwaar heeft is dan ook nog relatief hoog.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, verwachtingen