Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veertig concrete acties voor samenwerking tussen natuur en toerisme

Veertig concrete acties voor samenwerking tussen natuur en toerisme
InnovatieNetwerk heeft een longlist met 40 concrete acties gepubliceerd om de samenwerking tussen natuur en toeristisch ondernemen te stimuleren.

De komende maanden maakt partner STIRR (Stichting InnovatieRecreatie & Ruimte) hier samen met gastvrijheidsondernemers en andere partijen een  breed gedragen actieagenda van. De longlist bevat naast acties die binnen het bestaande systeem passen ook een aantal acties die om een radicaal andere aanpak vragen. Een voorbeeld van dat laatste is Krugerpark.nl, een wildpark dat grotendeels gefinancierd wordt uit de opbrengsten van‘verblijfsrecreatie’. Dat betekent een flinke omslag in denken, omdat overnachten in de natuur nu nog als onwenselijk wordt gezien.

Gastvrij ondernemen en natuurversterking kunnen hand in hand gaan
InnovatieNetwerk, dat baanbrekende innovaties ontwikkelt op het gebied van landbouw, agribusiness, voeding en groene ruimte, verkent - vooruitlopend op de definitieve actieagenda - in de komende maanden de mogelijkheden van Krugerpark.nl. Recente ervaringen met de Green Deals Natuur & Recreatie laten zien dat gastvrij ondernemen en natuurversterking hand in hand kunnen gaan. Bijvoorbeeld een campinghouder aan de rand van Amsterdam die in ruil voor extra ruimte om te ondernemen wil investeren in beheer van natuur. Dat past helemaal binnen de visie van verantwoordelijk staatssecretaris Dijksma van EZ, die vindt dat natuur in de nabije toekomst vaker gecombineerd moet worden met doelen op het gebied van gezondheid, veiligheid en economie. Voor de gehele gastvrijheidssector geldt dat de kwaliteit van de omgeving een factor van betekenis is voor de moderne consument.

In het voorjaar van 2013 nam InnovatieNetwerk in dialoog met STIRR en het ministerie van EZ het initiatief voor een Actieagenda Natuur en Gastvrijheid. De longlist is de opmaat voor zo’n actieagenda. Lees hier meer over deze actieagenda.

Tabel 1: De longlist

 


1

Onderlinge Verbondenheid natuur-recreatie

2

Regionale of interregionale samenwerking

3

Ondernemer en Innovatie kracht

4

Productkwaliteit is kernwaarde

5

Kracht van de natuur benutten

6

Regelgeving en instrumentatie als Haarlemmerolie (1)

7

Regelgeving en instrumentatie als Haarlemmerolie (2)

8

"Local for Local"

9

Groen Gastheerschap

10

Nieuwe verblijfsrecreatie in het groen voor het groen

11

Totale reset van concept Nationaal Park

12

Stadshotel orkestreert gastvrijheid in natuur buiten stad

13

Regionale competitie landschapsbeleid

14

Natuurlijk Samen

15

Krügerpark.nl

16

Commercial Deals

17

Buitenarrangementen

18

Schap als Gebiedsmanager

19

Regionale Beeldverhalen

20

Natuurvrijstaat

21

Ondernemerschap in samenwerking met gastvrijheidssector en natuur

22

Natuurlijk partnership ontwikkelen en opschalen

23

Vergroening van de green key en blauwe vlag

24

Hervorming Verblijfsrecreatie

25

Groen en zonnepanelen voor asbestdaken

26

BIZ-buitengebied als nieuw verdienmodel voor natuur

27

Natuurbeleving!

28

Theaternatuur

29

De actief betrokken toerist

30

Water is niet voor later

31

Toekomstbestendig Ondernemerschap in de gastvrijheidssector

32

Gastvrijheid en natuur verbonden via biomassa

33

Terreinbeheerders en outdooractiviteiten

34

Update basis infrastructuur natuur

35

Duurzame Sector

36

Benutting Landschap

37

Bestemmingsfonds

38

Loyliteitsprogramma voor natuur

39

Productontwikkeling door serious gaming

40

Duurzaam Toerisme



Trefwoorden: toerisme, natuur, nieuwe verdienmodellen, samenwerking, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...