Geplaatst op: 11-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling blijft meest bezochte dagattractie

Efteling blijft meest bezochte dagattractie
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel blijft met 4,1 miljoen bezoeken de best bezochte dagattractie van Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste ‘Top 50 Dagattracties’ De Zaanse Schans, het Stedelijk Museum, Paleis Het Loo, Archeon en Naturalis zijn dit jaar nieuw in de top 50. De grootste stijger was het Rijksmuseum. In totaal realiseerden de vijftig attracties ruim 40 miljoen bezoeken, een toename van ruim 4% ten opzichte van 2012.

NBTC Holland Marketing en Respons hebben de ‘Top 50 Dagattracties’ voor 2013 uitgebracht. In de lijst staan de drukst bezochte attractieparken, dierentuinen, musea, zwembaden en recreatiegebieden uit heel Nederland. Net zoals voorgaande jaren staat de Efteling op de eerste plaats; in 2013 met ruim 4,1 miljoen bezoeken.

Top 5
Het Rijksmuseum stijgt met stip van de negende naar de tweede plek. In 2013 bezochten ruim 2,2 miljoen mensen het Rijksmuseum, ruim het dubbele van 2012. Nieuw en de hoogste binnenkomer op de lijst is de Zaanse Schans; met bijna 1,5 miljoen bezoeken staan zij op de derde plaats. Burgers’ Zoo schuift daardoor een plek op naar de vierde plaats en Diergaarde Blijdorp blijft de vijfde dagattractie op de lijst. Verder staan veel bekende namen op de lijst zoals Van Gogh Museum (7), Anne Frank Huis (10), Keukenhof (16) en Madurodam (20). Nieuwkomers in de top 50 zijn ook Stedelijk Museum Amsterdam (19), Paleis Het Loo (39) en Themapark Archeon (49). Nieuwkomer Naturalis Biodiversity Center sluit de lijst af met ruim 300.000 bezoeken.

Veertig miljoen bezoeken
Nederland telde in 2013 twaalf dagattracties die één miljoen of meer (inter)nationale bezoekers registreerden. In 2012 waren dat er nog negen. In totaal zijn er in 2013 ruim 40 miljoen bezoeken gerealiseerd bij de vijftig dagattracties. Dat is een stijging van ruim 4% ten opzichte van 2012.       

Figuur 1: Top 50 dagattracties 2013

Link: http://www.respons.nl/
Trefwoorden: attracties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.