SGR keert 17 miljoen euro uit na Oad-faillissement
Stichting Garantiefonds
Reisgelden (SGR) heeft inmiddels nagenoeg alle reizigers, die een reis hadden
geboekt bij de failliete Oad-bedrijven, gecompenseerd of hen de reissom
geretourneerd. Op het moment van faillissement waren 7.500 vakantiegangers via
Oad op reis, nog eens 80.000 mensen hadden al geboekt. Het SGR moest in totaal
17 miljoen euro uitkeren.
- schade Garantiefonds 17 miljoen euro
- 87.500 gedupeerde reizigers
SGR heeft, samen met de ANVR, grote inspanningen verricht, waardoor reizigers vrijwel geen schade hebben geleden en nu ook alles voor deze vakantiegangers is afgerond.
Frank Oostdam
Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR reageert: "Hier is echt een prestatie van formaat geleverd door zoveel mensen in korte tijd te helpen. Natuurlijk blijft het vervelend als je als reiziger wordt geconfronteerd met een faillissement, maar de vakantiegangers konden hun reis gewoon voortzetten door grote inspanningen van reisondernemingen met het ANVR-keurmerk en SGR of kregen hun reeds betaalde reissom terug.”
Verliezen zitten bij touroperators en leveranciers in buitenland
Het aantal bedrijven dat meegesleurd werd in het faillissement, nu een half jaar geleden, viel gelukkig mee. De verliezen bij touroperators liepen echter in de miljoenen door geboekte, maar niet betaalde reizen die waren geboekt via de reisbureaus van Oad. Het grootste verlies werd echter geleden door leveranciers in het buitenland.
Erik-Jan Reuver
Erik-Jan Reuver, directeur SGR: ”De netto schade voor SGR als gevolg van het faillissement bedraagt 17 miljoen euro. Maar Stichting Garantiefonds Reisgelden heeft in de loop der jaren haar fondsgelden goed beheerd, waardoor het vermogen nog ruimschoots voldoende is om de consument ook in de toekomst deze garantie te bieden.”