Succesvolle stedencampagne NBTC
Vorig jaar hebben 2,4 miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan een Nederlandse stad gebracht. Dat zijn er 100.000 meer dan in 2012. Die stadstoeristen hebben samen 1,15 miljard euro uitgegeven.
- 8 markten bewerkt
- 660.000 bezoekers
- € 296 miljoen aan bestedingen
Onderzoek naar effectiviteit campagne
Gedurende 2013 onderzocht NBTC de effectiviteit van de lopende Citybreak-campagne. Dit onderzoek leverde positieve resultaten op: 45% van de ondervraagden gaven aan na het zien van de campagne meer geïnteresseerd te zijn in een citybreak naar Nederland. 39% had de intentie ook daadwerkelijk een citytrip te boeken en 17% van de totale doelgroep had actie ondernomen zoals extra informatie aanvragen, holland.com bezocht of een vakantie geboekt. In het voorjaar van 2014 is eveneens het effect (conversie) van de campagne doorgemeten. De Citybreak-campagne had als direct gevolg dat in 2013 ongeveer 660.000 mensen Nederland bezochten, wat Nederland bijna 300 miljoen euro aan bestedingen opleverde.
Citybreak-campagne
De Citybreak-campagne van NBTC Holland Marketing loopt van 2013 tot 2015 en richt zich op de bezoekersdoelgroepen postmodern, achiever en upper-class. De landen waar deze campagne loopt zijn Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden en Denemarken. Hiermee is er sprake van een bereik van ruim 30 miljoen stedentrippers. De deelnemende steden in 2013 waren Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Groningen, Maastricht en Nijmegen.
Online promotie
Qua inzet van middelen ligt in deze campagne de nadruk op online promotie waarbij gebruik wordt gemaakt van landingspagina’s, nieuwsbrieven en bannercampagnes. Daarnaast wordt er ook ingezet op social media en wordt in sommige markten gebruik gemaakt van hard copy print en out-of-home.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, stedelijk toerisme