Geplaatst op: 04-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Succesvolle stedencampagne NBTC

Succesvolle stedencampagne NBTC
Vorig jaar hebben 2,4 miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan een Nederlandse stad gebracht. Dat zijn er 100.000 meer dan in 2012. Die stadstoeristen hebben samen 1,15 miljard euro uitgegeven.
  • 8 markten bewerkt
  • 660.000 bezoekers
  • € 296 miljoen aan bestedingen
Volgens de woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is die toename onder andere toe te schrijven aan de nieuwe stedencampagne die het NBTC sinds afgelopen jaar voert.  Die campagne is door meer dan 660.000 buitenlandse toeristen gezien die vervolgens hebben besloten naar Nederland te gaan.
 
Onderzoek naar effectiviteit campagne
Gedurende 2013 onderzocht NBTC de effectiviteit van de lopende Citybreak-campagne. Dit onderzoek leverde positieve resultaten op: 45% van de ondervraagden gaven aan na het zien van de campagne meer geïnteresseerd te zijn in een citybreak naar Nederland. 39% had de intentie ook daadwerkelijk een citytrip te boeken en 17% van de totale doelgroep had actie ondernomen zoals extra informatie aanvragen, holland.com bezocht of een vakantie geboekt. In het voorjaar van 2014 is eveneens het effect (conversie) van de campagne doorgemeten. De Citybreak-campagne had als direct gevolg dat in 2013 ongeveer 660.000 mensen Nederland bezochten, wat Nederland bijna 300 miljoen euro aan bestedingen opleverde.

Citybreak-campagne
De Citybreak-campagne van NBTC Holland Marketing loopt van 2013 tot 2015 en richt zich op de bezoekersdoelgroepen postmodern, achiever en upper-class. De landen waar deze campagne loopt zijn Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden en Denemarken. Hiermee is er sprake van een bereik van ruim 30 miljoen stedentrippers. De deelnemende steden in 2013 waren Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Groningen, Maastricht en Nijmegen.

Online promotie
Qua inzet van middelen ligt in deze campagne de nadruk op online promotie waarbij gebruik wordt gemaakt van landingspagina’s, nieuwsbrieven en bannercampagnes. Daarnaast wordt er ook ingezet op social media en wordt in sommige markten gebruik gemaakt van hard copy print en out-of-home.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, stedelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...