Geplaatst op: 13-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Genève blijft duurste stad ter wereld, Amsterdam stijgt op CSI

Genève blijft duurste stad ter wereld, Amsterdam stijgt op CSI
Genève heeft haar koppositie behouden als duurste stad ter wereld om een clubsandwich te bestellen, zo blijkt vandaag uit onderzoek van Hotels.com. Een clubsandwich kost in Genève gemiddeld €23,57. De Club Sandwich Index (CSI) van Hotels.com biedt vakantiegangers een indicatie van de prijzen in bestemmingen door de klassieke hotelsandwich met kip, bacon, ei, sla en mayonaise te gebruiken als graadmeter voor betaalbaarheid. Amsterdam stijgt in deze ranglijst van positie 15 naar 12. In onze hoofdstad kost een clubsandwich gemiddeld € 13,13.

In 28 landen is de gemiddelde CSI-prijs berekend aan de hand van de bedragen die hotelgasten daadwerkelijk betalen voor een clubsandwich in 30 drie-, vier- en vijfsterren hotels gevestigd in hoofdsteden en belangrijke toeristensteden. Wereldwijd werden in totaal 840 hotels geraadpleegd.De derde editie van de Index toont niet alleen wereldwijd de verandering van de prijs van een clubsandwich, maar ook het effect van wisselkoersschommelingen. Reizigers zullen met tevredenheid constateren dat de prijzen op veel plaatsen zijn gedaald.

In Genève lopen de prijzen van een ‘club’ uiteen van maximaal €31,27 in een vijfsterrenhotel tot €11,10 in een driesterrenhotel. Parijs, een vermaarde culinaire hotspot, volgt op plaats twee met een gemiddelde prijs van €21,23. Helsinki nam de derde plaats over van Oslo met €17,61; in de Finse hoofdstad steeg de gemiddelde prijs van een clubsandwich ten opzichte van 2013.

Ook in Amsterdam betalen reizigers iets meer voor een ‘club’ dan een jaar geleden. De stad is terug te vinden op de twaalfde plaats in de lijst met een gemiddelde prijs van €13,13. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2013 (€12,82) en 2012 (€12,63). De Indiase hoofdstad New Delhi blijft met een gemiddelde prijs van slechts €6,35 de voordeligste bestemming om een clubsandwich te bestellen. Ook enkele andere toeristische bestemmingen zijn relatief aantrekkelijk geprijsd, waaronder Madrid (€11,52), Rio de Janeiro (€10,58) en Bangkok (€8,66). In Sydney daalde de prijs van een clubsandwich het sterkst, van €15,80 in 2013 naar €12,24 in 2014. 


Link: https://d21buns5ku92am.cloudfront.net/39780/documents/22604-3996b141-2c39-4256-9581-a2abffff021a-Hotels.com_2520Club_2520Sandwich_2520Index_25202014.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...