Geplaatst op: 14-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantiegeld weer meer gebruikt voor vakantie

Vakantiegeld weer meer gebruikt voor vakantie

Twee van de vijf consumenten (42%) gaan het vakantiegeld daadwerkelijk uitgeven aan vakantie, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van de afgelopen week onder gemiddeld 62.800 respondenten per dag. Dat is meer dan vorig jaar. Sparen of schulden aflossen komt juist minder voor. De toegenomen bereidheid om het vakantiegeld te laten rollen is een teken van vertrouwen.


Liefst hele bedrag in één keer

In de maand mei krijgen werknemers en uitkeringsgerechtigden traditioneel vakantiegeld uitgekeerd. De meeste mensen ontvangen dit bedrag in één keer in mei. Werknemers en werkgevers zouden ook kunnen afspreken om het maandsalaris met 8% te verhogen. Die vrijheid blijkt echter geen populaire optie. Een overgrote meerderheid (85%) van de ondervraagden ontvangt het liefst het hele bedrag in één keer. Slechts 7% ontvangt het vakantiegeld liever in twaalf maandelijkse porties.


Met het vakantiegeld op vakantie

Ruim twee op de vijf respondenten (41,9%) zeggen het vakantiegeld daadwerkelijk te gaan besteden aan de vakantie. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. In mei 2013 had 36,0% het plan om het vakantiegeld daadwerkelijk aan vakantie te besteden. Meer dan één op de vijf (22,1%) besteedt het vakantiegeld aan andere zaken, bijvoorbeeld aan een nieuwe bank of -nu het WK voor de deur staat- een nieuwe televisie. In totaal kiezen dus bijna twee van de drie (64,0%) respondenten ervoor het vakantiegeld uit te geven. Dat is 4% meer dan in 2013.



Minder sparen en schulden aflossen

Niet alle respondenten kiezen ervoor het eenmalige extraatje te besteden. Meer dan één op de drie (36,0%) zet het geld op de spaarrekening, gaat ermee beleggen of lost schulden af . Dit is een afname ten opzichte van vorig jaar. In mei 2013 gaf 40,2% van de respondenten aan te sparen, te beleggen of schulden te gaan aflossen met het vakantiegeld.


Kleine impuls voor de economie

Als een groter deel van de Nederlandse consumenten het vakantiegeld besluit te besteden, kan deze toename de Nederlandse economie een kleine impuls geven. Dit jaar wordt naar schatting 20 tot 25 miljard euro aan vakantiegeld uitgekeerd. Wanneer hiervan inderdaad 4% meer wordt uitgegeven dan vorig jaar, dan zou dat een extra impuls van ongeveer 800 miljoen euro voor de economie betekenen. Dat stelt overigens minder voor dan het lijkt. Ter vergelijking: we kopen per dag gezamenlijk voor 800 miljoen euro aan goederen en diensten. En belangrijker nog: een deel van het vakantiegeld zal niet in ons eigen land worden uitgegeven, maar op de vakantiebestemming.


Teken van vertrouwen

De toegenomen bereidheid het vakantiegeld uit te geven is een teken van vertrouwen. Het consumentenvertrouwen is het afgelopen jaar sterk gegroeid en voor de koopkracht zijn de vooruitzichten gunstiger dan de afgelopen jaren. Ook het vertrouwen in de arbeidsmarkt groeit langzaam maar gestaag.

Link: http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2014/05/ing_weekoverzicht_vakantiegeld_weer_meer_gebruikt_voor_vakantie.aspx
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.