Geplaatst op: 14-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantiegeld weer meer gebruikt voor vakantie

Vakantiegeld weer meer gebruikt voor vakantie

Twee van de vijf consumenten (42%) gaan het vakantiegeld daadwerkelijk uitgeven aan vakantie, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van de afgelopen week onder gemiddeld 62.800 respondenten per dag. Dat is meer dan vorig jaar. Sparen of schulden aflossen komt juist minder voor. De toegenomen bereidheid om het vakantiegeld te laten rollen is een teken van vertrouwen.


Liefst hele bedrag in één keer

In de maand mei krijgen werknemers en uitkeringsgerechtigden traditioneel vakantiegeld uitgekeerd. De meeste mensen ontvangen dit bedrag in één keer in mei. Werknemers en werkgevers zouden ook kunnen afspreken om het maandsalaris met 8% te verhogen. Die vrijheid blijkt echter geen populaire optie. Een overgrote meerderheid (85%) van de ondervraagden ontvangt het liefst het hele bedrag in één keer. Slechts 7% ontvangt het vakantiegeld liever in twaalf maandelijkse porties.


Met het vakantiegeld op vakantie

Ruim twee op de vijf respondenten (41,9%) zeggen het vakantiegeld daadwerkelijk te gaan besteden aan de vakantie. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. In mei 2013 had 36,0% het plan om het vakantiegeld daadwerkelijk aan vakantie te besteden. Meer dan één op de vijf (22,1%) besteedt het vakantiegeld aan andere zaken, bijvoorbeeld aan een nieuwe bank of -nu het WK voor de deur staat- een nieuwe televisie. In totaal kiezen dus bijna twee van de drie (64,0%) respondenten ervoor het vakantiegeld uit te geven. Dat is 4% meer dan in 2013.



Minder sparen en schulden aflossen

Niet alle respondenten kiezen ervoor het eenmalige extraatje te besteden. Meer dan één op de drie (36,0%) zet het geld op de spaarrekening, gaat ermee beleggen of lost schulden af . Dit is een afname ten opzichte van vorig jaar. In mei 2013 gaf 40,2% van de respondenten aan te sparen, te beleggen of schulden te gaan aflossen met het vakantiegeld.


Kleine impuls voor de economie

Als een groter deel van de Nederlandse consumenten het vakantiegeld besluit te besteden, kan deze toename de Nederlandse economie een kleine impuls geven. Dit jaar wordt naar schatting 20 tot 25 miljard euro aan vakantiegeld uitgekeerd. Wanneer hiervan inderdaad 4% meer wordt uitgegeven dan vorig jaar, dan zou dat een extra impuls van ongeveer 800 miljoen euro voor de economie betekenen. Dat stelt overigens minder voor dan het lijkt. Ter vergelijking: we kopen per dag gezamenlijk voor 800 miljoen euro aan goederen en diensten. En belangrijker nog: een deel van het vakantiegeld zal niet in ons eigen land worden uitgegeven, maar op de vakantiebestemming.


Teken van vertrouwen

De toegenomen bereidheid het vakantiegeld uit te geven is een teken van vertrouwen. Het consumentenvertrouwen is het afgelopen jaar sterk gegroeid en voor de koopkracht zijn de vooruitzichten gunstiger dan de afgelopen jaren. Ook het vertrouwen in de arbeidsmarkt groeit langzaam maar gestaag.

Link: http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2014/05/ing_weekoverzicht_vakantiegeld_weer_meer_gebruikt_voor_vakantie.aspx
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.