Geplaatst op: 14-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Dit jaar gaat een groter deel van de Europeanen niet op zomervakantie. Dat blijkt uit onderzoek dat de Europ Assistance Group voor de 14e keer heeft laten uitvoeren onder 3.505 Europeanen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, België en Oostenrijk. Uit het onderzoek blijkt dat 29% niet van plan is om op vakantie te gaan. Dat is een toename van drie procentpunt ten opzichte van 2013. Vooral mensen die normaal gesproken maar één maal per jaar op vakantie gaan laten die ene vakantie nu ook vallen. De verschillen in Europa zijn erg groot. Zo gaat maar 20% van de Duitsers niet op vakantie tegenover 40% van de Spanjaarden.


Net als vorig jaar is 54% van de Europeanen dit jaar van plan op vakantie te gaan. De verschillen tussen de diverse landen zijn evenwel groot. Zo is in Duitsland de vakantie-intentie met vier procentpunt gestegen naar 56% en in Oostenrijk met zelfs elf procentpunt naar 68%. Van alle Fransen is 58% deze zomer van plan om op vakantie te gaan maar dat is wel vier procentpunt lager dan in 2013. Daarmee doet dit land het overigens van alle Zuid-Europese landen nog heel aardig. Slechts 42% van de Spanjaarden en 52% van de Italianen gaat dit jaar op vakantie. Opvallend is de lage vakantie-intentie van Belgen. Slechts 47% is van plan om op zomervakantie te gaan, twee procentpunt lager dan vorig jaar.


Budget

Ook in het te besteden vakantiebudget wordt het verschil tussen Noord- en Zuid-Europa steeds groter. Was voor de crisis het verschil tussen Noord en Zuid nog € 370 dat is nu gegroeid naar € 700. Britten hebben met € 2.932 het grootste vakantiebudget, gevolgd door de Belgen met € 2.577, Oostenrijkers (€ 2.542) en Duitsers(€ 2.397). Dat in tegenstelling tot Italianen en Spanjaarden die gemiddeld slechts € 1.798 en € 1.723 willen uitgeven. Van de Zuid-Europese landen hebben de Fransen met € 2.227 het grootste vakantiebudget.


Bestemmingen

Europeanen zijn dit jaar iets onzekerder over de vakantiebestemming. Ten tijde van het veldwerk (februari-maart) had 15% nog geen bestemming gekozen. Dat was in 2013 maar 10%. Van alle Europeanen gaat 76% op vakantie binnen Europa. Populaire bestemmingen zijn Frankrijk (17%), Italië (17%), Spanje (13%) en 11% wil naar andere Zuid-Europese landen.Op vakantie zoeken de meeste Europeanen (62%) rust. Vooral werkenden, ouders en vrouwen hebben op vakantie behoefte aan rust. Jongeren en alleenstaanden zijn met name op zoek naar een verandering van omgeving en willen wat ontdekken.


Boekingen

Dit jaar gaan Europeanen hun vakantie meer last minute boeken (28%, +3%pt) alhoewel de meerderheid (71%) de vakantie ruim van te voren regelt. Een ruime meerderheid (59%) van de Europeanen gaat de vakantie via internet boeken. 


Figuur 1: Vakantie-intentie



Figuur 2: Vakantie-intentie naar land van herkomst


Figuur 3: Vakantiebudget naar land van herkomst


Figuur 4: Vakantietype


Figuur 5: Boekingskanaal

Link: http://media.europ-assistance.com/en/barometers
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, europa

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.