Geplaatst op: 14-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Dit jaar gaat een groter deel van de Europeanen niet op zomervakantie. Dat blijkt uit onderzoek dat de Europ Assistance Group voor de 14e keer heeft laten uitvoeren onder 3.505 Europeanen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, België en Oostenrijk. Uit het onderzoek blijkt dat 29% niet van plan is om op vakantie te gaan. Dat is een toename van drie procentpunt ten opzichte van 2013. Vooral mensen die normaal gesproken maar één maal per jaar op vakantie gaan laten die ene vakantie nu ook vallen. De verschillen in Europa zijn erg groot. Zo gaat maar 20% van de Duitsers niet op vakantie tegenover 40% van de Spanjaarden.


Net als vorig jaar is 54% van de Europeanen dit jaar van plan op vakantie te gaan. De verschillen tussen de diverse landen zijn evenwel groot. Zo is in Duitsland de vakantie-intentie met vier procentpunt gestegen naar 56% en in Oostenrijk met zelfs elf procentpunt naar 68%. Van alle Fransen is 58% deze zomer van plan om op vakantie te gaan maar dat is wel vier procentpunt lager dan in 2013. Daarmee doet dit land het overigens van alle Zuid-Europese landen nog heel aardig. Slechts 42% van de Spanjaarden en 52% van de Italianen gaat dit jaar op vakantie. Opvallend is de lage vakantie-intentie van Belgen. Slechts 47% is van plan om op zomervakantie te gaan, twee procentpunt lager dan vorig jaar.


Budget

Ook in het te besteden vakantiebudget wordt het verschil tussen Noord- en Zuid-Europa steeds groter. Was voor de crisis het verschil tussen Noord en Zuid nog € 370 dat is nu gegroeid naar € 700. Britten hebben met € 2.932 het grootste vakantiebudget, gevolgd door de Belgen met € 2.577, Oostenrijkers (€ 2.542) en Duitsers(€ 2.397). Dat in tegenstelling tot Italianen en Spanjaarden die gemiddeld slechts € 1.798 en € 1.723 willen uitgeven. Van de Zuid-Europese landen hebben de Fransen met € 2.227 het grootste vakantiebudget.


Bestemmingen

Europeanen zijn dit jaar iets onzekerder over de vakantiebestemming. Ten tijde van het veldwerk (februari-maart) had 15% nog geen bestemming gekozen. Dat was in 2013 maar 10%. Van alle Europeanen gaat 76% op vakantie binnen Europa. Populaire bestemmingen zijn Frankrijk (17%), Italië (17%), Spanje (13%) en 11% wil naar andere Zuid-Europese landen.Op vakantie zoeken de meeste Europeanen (62%) rust. Vooral werkenden, ouders en vrouwen hebben op vakantie behoefte aan rust. Jongeren en alleenstaanden zijn met name op zoek naar een verandering van omgeving en willen wat ontdekken.


Boekingen

Dit jaar gaan Europeanen hun vakantie meer last minute boeken (28%, +3%pt) alhoewel de meerderheid (71%) de vakantie ruim van te voren regelt. Een ruime meerderheid (59%) van de Europeanen gaat de vakantie via internet boeken. 


Figuur 1: Vakantie-intentie



Figuur 2: Vakantie-intentie naar land van herkomst


Figuur 3: Vakantiebudget naar land van herkomst


Figuur 4: Vakantietype


Figuur 5: Boekingskanaal

Link: http://media.europ-assistance.com/en/barometers
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, europa

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.