Nederlandse hotels hebben last van particuliere aanbieders
Vorig jaar hebben Nederlandse hotels bij een stijgende bezettingsgraad de totale opbrengst per kamer zien dalen als gevolg van een daling van de gemiddelde kamerprijs. Hotels hebben in toenemende mate last van de concurrentie van particuliere logiesverstrekkers. Ook neemt het aantal boekingen van hotelkamers via online travel agents steeds verder toe. De rol van touroperators en reisbureaus is nog maar marginaal.
- Gemiddelde bezetting naar 65,2%
- Opbrengst per kamer omlaag naar € 38.425,-
- 40% heeft last van concurrentie van particuliere logiesverstrekkers
- Sterke ketenvorming zichtbaar
Dit blijkt uit de Hospitality Benchmark van KPMG, een jaarlijks onderzoek onder tweehonderdvijftig Nederlandse hotels met meer dan twintig kamers in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Het onderzoek geeft onder meer een beeld van de bezettingsgraad, de gemiddelde kamerprijs en de totale opbrengst per kamer.
Vooral hotels in Amsterdam en regio Schiphol zien verbetering
Nederlandse hotels hebben de bezettingsgraad vorig jaar licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg van 64,5% in 2012 tot 65,2% in 2013. De gemiddelde kamerprijs daalde echter, van €92 tot €87, en ook de totale opbrengst per kamer nam af, van €41.572 in 2012 tot €38.425 in 2013. Het herstel van de bezettingsgraad komt met name voor rekening van hotels in Amsterdam en op Schiphol. Hier steeg de bezettingsgraad met 3,3%, van 76,3% in 2012 tot 79,6% in 2013.
Concurrentie uit onverwachte hoek
Volgens Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche, laat het onderzoek zien dat er na jaren van onrust in de hotelbranche enige stabiliteit in de markt lijkt te ontstaan. Sweers: "Toch zijn de moeilijke tijden nog niet helemaal voorbij. Hotels moeten in toenemende mate rekening houden met concurrentie uit onverwachte hoek. Zo zien zij de verhuur van appartementen door particulieren fors toenemen (Airbnb) en vormt de groei van andere goedkope overnachtingsmogelijkheden, zoals, couchsurfing en B&B's, als een belangrijke bedreiging.
Van de onderzochte hotels geeft bijna 40% aan last te hebben van de concurrentie van deze particuliere logiesverstrekkers. Hotels in het driesterrensegment en hotels in de laagste prijsklasse met kamerprijzen tot €65 lijken hiervan de meeste concurrentie te ondervinden. Zij zagen zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs dalen."
Steeds meer boekingen via OTA’s
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het aantal boekingen van hotelkamers via 'online travel agencies (OTA's)', een intermediair op het internet, steeds verder toeneemt. In 2012 werd 28,9% van de hotelkamers via dit distributiekanaal geboekt, vorig jaar was dit ruim 32%. "De meeste kamers worden echter nog altijd via direct (telefonisch) contact met het hotel gereserveerd", constateert Sweers die de rol van touroperators en reisbureaus in het aantal boekingen steeds kleiner ziet worden. "In 2012 was hun aandeel in het aantal boekingen bij Nederlandse hotels nog 7,1%. Vorig jaar waren zij nog maar goed voor 6,2%. En ook boekingen via veilingsites daalden vorig jaar, van 4,9% in 2012 tot 3,5% in 2013. Voor wat betreft de herkomst van de gasten valt de groei van het aantal bezoekers uit Amerika op. Vergeleken met 2012 nam het aantal Amerikaans hotelgasten vorig jaar toe van 6% tot 7,4%."
Ketenvorming
Het onderzoek van KPMG toont de ontwikkelingen in de hotelbranche sinds 2005. Sweers: "Hieruit blijkt dat steeds meer hotels zich de afgelopen jaren hebben aangesloten bij een (internationale) keten. In de periode tussen 2005 en 2013 zien we dat het aantal hotels dat zich bij een keten heeft aangesloten is gestegen van 56% tot 74%. Verder daalde het aantal hotels met vastgoed in eigen beheer van 72,5% in 2005 tot 53% in 2013. En ook de distributie van hotelkamers is in de afgelopen jaren volledig veranderd. OTA's zagen hun marktaandeel ruim verdubbelen van 15,2% in 2004 naar 32,2% in 2013. Dit lijkt voornamelijk ten koste te zijn gegaan van directe boekingen aan het hotel. Tot 2013 worden de meeste kamers echter nog altijd direct bij het hotel geboekt."