Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotels hebben last van particuliere aanbieders

Nederlandse hotels hebben last van particuliere aanbieders

Vorig jaar hebben Nederlandse hotels bij een stijgende bezettingsgraad de totale opbrengst per kamer zien dalen als gevolg van een daling van de gemiddelde kamerprijs. Hotels hebben in toenemende mate last van de concurrentie van particuliere logiesverstrekkers. Ook neemt het aantal boekingen van hotelkamers via online travel agents steeds verder toe. De rol van touroperators en reisbureaus is nog maar marginaal.

  • Gemiddelde bezetting naar 65,2%
  • Opbrengst per kamer omlaag naar € 38.425,-
  • 40% heeft last van concurrentie van particuliere logiesverstrekkers
  • Sterke ketenvorming zichtbaar

Dit blijkt uit de Hospitality Benchmark van KPMG, een jaarlijks onderzoek onder tweehonderdvijftig Nederlandse hotels met meer dan twintig kamers in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Het onderzoek geeft onder meer een beeld van de bezettingsgraad, de gemiddelde kamerprijs en de totale opbrengst per kamer.


Vooral hotels in Amsterdam en regio Schiphol zien verbetering

Nederlandse hotels hebben de bezettingsgraad vorig jaar licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg van 64,5% in 2012 tot 65,2% in 2013. De gemiddelde kamerprijs daalde echter, van €92 tot €87, en ook de totale opbrengst per kamer nam af, van €41.572 in 2012 tot €38.425 in 2013. Het herstel van de bezettingsgraad komt met name voor rekening van hotels in Amsterdam en op Schiphol. Hier steeg de bezettingsgraad met 3,3%, van 76,3% in 2012 tot 79,6% in 2013.


Concurrentie uit onverwachte hoek

Volgens Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche, laat het onderzoek zien dat er na jaren van onrust in de hotelbranche enige stabiliteit in de markt lijkt te ontstaan. Sweers: "Toch zijn de moeilijke tijden nog niet helemaal voorbij. Hotels moeten in toenemende mate rekening houden met concurrentie uit onverwachte hoek. Zo zien zij de verhuur van appartementen door particulieren fors toenemen (Airbnb) en vormt de groei van andere goedkope overnachtingsmogelijkheden, zoals, couchsurfing en B&B's, als een belangrijke bedreiging.


Van de onderzochte hotels geeft bijna 40% aan last te hebben van de concurrentie van deze particuliere logiesverstrekkers. Hotels in het driesterrensegment en hotels in de laagste prijsklasse met kamerprijzen tot €65 lijken hiervan de meeste concurrentie te ondervinden. Zij zagen zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs dalen."


Steeds meer boekingen via OTA’s

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het aantal boekingen van hotelkamers via 'online travel agencies (OTA's)', een intermediair op het internet, steeds verder toeneemt. In 2012 werd 28,9% van de hotelkamers via dit distributiekanaal geboekt, vorig jaar was dit ruim 32%. "De meeste kamers worden echter nog altijd via direct (telefonisch) contact met het hotel gereserveerd", constateert Sweers die de rol van touroperators en reisbureaus in het aantal boekingen steeds kleiner ziet worden. "In 2012 was hun aandeel in het aantal boekingen bij Nederlandse hotels nog 7,1%. Vorig jaar waren zij nog maar goed voor 6,2%. En ook boekingen via veilingsites daalden vorig jaar, van 4,9% in 2012 tot 3,5% in 2013. Voor wat betreft de herkomst van de gasten valt de groei van het aantal bezoekers uit Amerika op. Vergeleken met 2012 nam het aantal Amerikaans hotelgasten vorig jaar toe van 6% tot 7,4%."


Ketenvorming

Het onderzoek van KPMG toont de ontwikkelingen in de hotelbranche sinds 2005. Sweers: "Hieruit blijkt dat steeds meer hotels zich de afgelopen jaren hebben aangesloten bij een (internationale) keten. In de periode tussen 2005 en 2013 zien we dat het aantal hotels dat zich bij een keten heeft aangesloten is gestegen van 56% tot 74%. Verder daalde het aantal hotels met vastgoed in eigen beheer van 72,5% in 2005 tot 53% in 2013. En ook de distributie van hotelkamers is in de afgelopen jaren volledig veranderd. OTA's zagen hun marktaandeel ruim verdubbelen van 15,2% in 2004 naar 32,2% in 2013. Dit lijkt voornamelijk ten koste te zijn gegaan van directe boekingen aan het hotel. Tot 2013 worden de meeste kamers echter nog altijd direct bij het hotel geboekt."

Link: http://www.kpmg.com/NL/nl/sectoren/Travel-Leisure-Tourism/Pages/default.aspx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, benchmark

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...