Verplichte hotelclassificatie verdwijnt

Volgend jaar verdwijnt de verplichte Nederlandse Hotelclassificatie. Dat heeft het Nederlandse kabinet besloten. Horeca Nederland onderzoekt momenteel of er een vrijwillig systeem moet komen.
Het kabinet heeft besloten dat het bedrijfschap voor Horeca en Catering
per 31 december 2014 wordt beëindigd. Daarmee zal ook het verplichte
classificatiesysteem voor hotels eindigen. Voor gasten uit binnen- en
buitenland is het sterrensysteem één van de zaken waarop een keuze voor een
hotel wordt gebaseerd. Nederlandse hotels worden sinds het jaar 1969 met sterren ingedeeld, zodat
gasten weten welke service zij kunnen verwachten in het hotel. Sinds 2003 wordt
de verplichte Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) uitgevoerd door het
bedrijfschap voor Horeca en Catering.
Einde aan verplichte classificatie
Het huidige verplichte classificatiesysteem is ontwikkeld door hoteliers die
lid zijn van KHN. De uitvoering ligt op dit moment in handen van het
bedrijfschap voor Horeca en Catering, omdat het schap een wettelijke
verplichting tot classificeren kan opleggen aan alle logiesverstrekkers in
Nederland. Hiermee is Nederland één van de weinige landen in Europa die een
verplichte classificatie kent. Daar komt dus in december 2014 een einde aan.
Enquête
Uit een enquête die vorig jaar is gehouden onder de leden van KHN, blijkt
dat 70 procent van de hoteliers behoefte heeft aan een bepaalde vorm van
classificeren. Daarom gaat KHN een inventarisatie doen. Vanaf 1 juni 2014 zal
KHN hoteliers benaderen om met hen te inventariseren hoe een
classificatiesysteem per 1 januari 2015 vorm moet krijgen. Per segment van de
huidige sterrenclassificatie wordt die inventarisatie gedaan. Medio deze zomer
wordt bekend hoe een mogelijk vrijwillig classificatiesysteem eruit zal zien.
In de genoemde enquête heeft 66 procent van de leden een voorkeur uitgesproken
voor een bredere Europese samenwerking, bijvoorbeeld de Hotelstars Union.
Wensen van de KHN-leden
Voor veel hotels die niet tot een keten behoren kan classificatie een zekere
kwaliteit waarborgen, waar hun gasten op terug kunnen vallen. KHN peilt daarom
de wensen van de aangesloten leden. Wellicht is een nieuw vrijwillig systeem de
juiste oplossing voor hotels én gasten. Zij kunnen dan zelf bepalen of bepaalde
onafhankelijk gemeten basiseisen belangrijk zijn of dat de persoonlijke
ervaring van de gast bepalend is voor de keuze van een hotel. Uiteindelijk moet
de gast een goede keuze kunnen maken en dat kan op meerdere manieren.
Meerwaarde
Vooral voor hotels en haar gasten moet een classificatiesysteem meerwaarde
hebben. Dit zal een classificatiesysteem moeten zijn met bepaalde actuele
basiseisen én waar de persoonlijke ervaringen van de hotelgast worden
meegewogen.