Dreamliner van ArkeFly gedoopt
ArkeFly wil op Schiphol blijven

Revolutie in de luchtvaart
De Boeing Dreamliner is volgens Van Nieuwenhuijzen een
revolutie in de luchtvaart. Het vliegtuig is voor een groot deel uit
composietmateriaal gemaakt waardoor het relatief licht en zuinig is. Verder
wordt het volledig elektronisch aangestuurd en is er voor de crew veel meer
werkruimte. Ook voor de passagiers is het een erg comfortabel toestel door de
grotere ramen, de instelbare ledverlichting en de betere luchtbehandeling.
Daarnaast oogt het interieur ruimtelijker, is het toestel veel stiller dan
andere vliegtuigen en heeft het minder last van turbulentie. Van Nieuwenhuijzen
sprak dan ook van een ‘smooth ride’ in de Dreamliner: "We maken hier als ArkeFly
een belangrijke stap in de Nederlandse luchtvaart. De lat wordt weer hoger
gelegd als het gaat om de beleving van de klant tijdens de vlucht en duurzaam
vliegen. We zijn trots dat we als kleine speler als eerste in Nederland de
Dreamliner in gebruik mogen nemen.”
787 Dreamliner
Het toestel, dat de naam #Dreamcatcher kreeg via de social media actie #nametheplane, heeft 307 stoelen en drie klassen: Star Class, Comfort en Economy. De tweede 787 Dreamliner wordt naar verwachting in december 2014 aan de vloot van Arke toegevoegd, het derde toestel volgt in maart 2015.
ArkeFly wil op Schiphol blijven
Van Nieuwenhuijzen maakte van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat ArkeFly graag op Schiphol blijft. "We willen samen met Schiphol aan een duurzame en innovatieve toekomst werken. Volgens Van Nieuwenhuijzen is Schiphol een veel te mooi product om voor Lelystad Airport in te wisselen.
Schiphol wil luchtvaartmaatschappijen niet dwingen
Nijhuis kreeg direct de gelegenheid om te reageren en dat deed hij dan ook prompt. Hij stelde dat Schiphol niemand gaat dwingen om te vertrekken: "Dat willen we niet en kunnen we niet. Maar we gaan ze wel proberen te overtuigen.” Als Schiphol in de toekomst haar rol als hub wil waarmaken is volgens Nijhuis verplaatsing, van het verkeer dat voor die functie niet noodzakelijk, de meest aangewezen weg. Lelystad zal dan het niet mainportgebonden verkeer van Schiphol moeten overnemen. Complimentjes werden er ook uitgedeeld: "Met de ingebruikname van de Dreamliner verstrekt ArkeFly niet alleen haar eigen reputatie maar ook die van Schiphol. Het toestel is licht van gewicht maar een zwaargewicht in comfort.” Daarnaast pas het zuinige en duurzame toestel prima in de duurzame strategie die Schiphol nastreeft. Na deze lovende woorden werden er lintjes doorgeknipt en het glas geheven.





