Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min
ING Economisch Bureau komt met vakantieprognose

- Vakanties -1%
- Onzekerheid remt consument
- Aanbieders moeten rekening houden met beperkt budget bij consument
- Actief (prijs)beleid en stimuleren directe boekingen is essentieel
Daarmee komt het totaal aantal vakanties van Nederlanders in 2014 met 35,2 miljoen weer op het niveau van 2007. Topjaar was 2012 met 36,7 miljoen vakanties van Nederlanders. In haar prognose voor de zomervakantie verwacht ook NBTC-NIPO Research een daling van het aantal vakanties. Zij voorzien een daling van het aantal buitenlandse vakanties (-2%) en een lichte toename van het aantal vakanties (+2%) in eigen land. Omdat meer mensen in de zomerperiode naar het buitenland op vakantie gaan resulteert dat volgens NBTC-NIPO Research in een totale daling van 0,5%.
Vakantiemarkt reageert vertraagd op economie
Volgens ING dienen de effecten van het economisch herstel zich relatief laat aan bij vakantie-aanbieders. Aan de andere kant heeft de consument als het gaat om vakanties ook vertraagd gereageerd op de economische crisis die zich al in 2008 aandiende. De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen.
2014 is een overgangsjaar
In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).
Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats.
Figuur 1: Vakanties van Nederlanders, 2002-2014, x 1mln

Prijs bij consument belangrijke factor
Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht veel meer bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie zelf. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.
Grip op het boekinsgproces
De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).
Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. "Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt”, aldus Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening.