Geplaatst op: 16-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Vacanceselect heeft onderzoek gedaan naar Nederlanders die vakantie op de camping vieren. Hoe oriënteren mensen zich voor een campingvakantie? Wie besluit er uiteindelijk welke camping geboekt wordt en wat doen Nederlanders op een campingvakantie? Voor het Nationale Campingonderzoek 2014 heeft Vacanceselect 511 campinggasten gevraagd naar hun vakantiegewoontes.


Populairste vakantiebestemmingen

De meeste campinggasten (68%) hebben aangegeven dat ze het liefst vakantie vieren in Frankrijk. Ook de campings in Italië (34%) en Spanje (30%) zijn populaire vakantiebestemmingen bij de Nederlanders.


Figuur 1: Populairste bestemmingen Nederlandse kampeerders


Naar de camping voor de kinderen

De belangrijkste reden om voor de camping te kiezen, is dat respondenten het leuk vinden voor de kinderen (68%). Ook de kosten (47%) en de gezelligheid (46%) zijn voor veel mensen een goede reden om de vakantie op de camping te vieren. Daarnaast vinden mensen het fijn om buiten in de natuur te zijn (42%) en om te genieten van de vrijheid (48%). Opvallend is dat mensen die op vakantie gaan, Frankrijk bestempelen als de ideale bestemming vanwege de afwisselende en mooie natuur. Nederlanders die in Spanje vakantievieren doen dit eerder uit gewoonte.


Bijna iedereen boekt de camping online

Meer dan 90% oriënteert zich voor de campingvakantie via het internet. Dit was gezien de huidige markt wel te verwachten. Toch is de mening van vrienden en familie nog steeds belangrijk in deze tijd (36%). Ook laten mensen zich nog inspireren door reisgidsen (27%).


Zoeken naar een camping is leuk!

Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt het lastig om camping te kiezen door het grote aanbod. Gelukkig vindt bijna 90% het zoeken naar een vakantie wel een leuke bezigheid. Opvallend is dat 63% van de respondenten graag contact zou willen hebben met iemand die op locatie is geweest.


Figuur 2: Mening over boekingsproces


Verleiding door kortingen en aanbiedingen

Van de campinggasten zegt 63% zich te laten verleiden door aanbiedingen en kortingen. De locatie is voor 30% van de campinggasten doorslaggevend voor de vakantiekeuze. Bijna 25% vindt de aanwezigheid van voorzieningen en faciliteiten belangrijk en ongeveer 21% laat zich leiden door de prijs bij de keuze voor een camping. De meeste mensen maken de keuze voor een vakantie samen met hun partner (72%). Toch kiezen vrouwen vaker alleen voor een camping (57%), dan dat mannen dit doen (43%).


Figuur 3: Belangrijkste keuzecriteria bij het boeken van een kampeervakantie


Sanitair het allerbelangrijkst op de camping

Voor de meeste respondenten zijn goede sanitaire voorzieningen (62%) de belangrijkste voorwaarde voor het verblijf op een camping. Ook de afstand tot faciliteiten die voorzien in de dagelijkse behoeftes zoals de supermarkt en bakker zijn een pre (45%). Daarnaast zijn voldoende leefruimte (44%), rust en privacy (43%), activiteiten in de buurt (42%) en een camping aan het water (35%) ook belangrijk. Opvallend is dat er aan Wifi minder waarde wordt gehecht bij de keuze voor een camping (21%).


Internetverbinding belangrijk

Toch vindt 65% van de respondenten het belangrijk dat er een internetverbinding aanwezig is op de camping. De meeste respondenten nemen de tablet (55%), laptop (37%) en telefoon (89%) ook mee op vakantie. Toch zegt 63% zijn mobiele telefoon minder te gebruiken op vakantie.


Figuur 4: Belangrijkste voorzieningen op de camping


Lekker lezen en de omgeving verkennen

De meeste respondenten gaan het liefst de omgeving verkennen op vakantie (65%). Andere populaire activiteiten zijn een boek lezen (48%), zonnen (47%) en uit eten gaan. Vrouwen lezen liever een boek als ze op vakantie zijn (55%) dan mannen (39%). Mannen (45%) gaan weer liever uit eten dan vrouwen (32%).


Meer dan drie kwart ergert zich wel eens op de camping

77% van de respondenten ergert zich wel eens aan anderen campinggasten op vakantie. Vrouwen ergeren zich vaker aan anderen dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten hebben liever geen Nederlandse buren (58%) op vakantie. Al vindt 35% het geen probleem als de buren Nederlands zijn.


Vakantie wordt niet gedeeld via social media

Opvallend is dat veel van de respondenten (69%) hebben aangegeven hun vakantie activiteiten niet te delen via social media.


Kinderen zien genieten het mooiste vakantiemoment

Veel respondenten hebben mooie vakantiemomenten ingevuld, zoals samen een eerste reis maken of een reis naar een speciale plek. De meesten noemden het zien van genietende kinderen als mooiste vakantiemoment (16%). Bijna 2% heeft zijn partner ten huwelijk gevraagd op vakantie.


Foto’s bekijken voor vakantieherinneringen

De meeste mensen bekijken foto’s (75%) en praten over de vakantie (69%) om het vakantie gevoel thuis te behouden.


Vakantie krijgt gemiddeld een acht

De meeste mensen geven hun vakantie een 8 (45%). Meer dan 73% houdt nog een paar extra dagen vrij na terugkomst van vakantie.


Souvenirs en vriendschappen als aandenken

Souvenirs (52%) worden het meeste meegenomen als aandenken aan de vakantie. Ook nemen de respondenten eten (22%) en drinken (26%) mee. Maarliefst 37% houdt vriendschappen over aan de vakantie.


Nog meer weten over de Nederlander op kampeervakantie? Lees dan hier het complete onderzoek.

Link: http://www.vacanceselect.nl/campingonderzoek-2014/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, consumentengedrag

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...