Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Dagje uit flink duurder

Dagje uit flink duurder

Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar flink in prijs gestegen. De entree voor bioscoop en theater, maar ook van dierentuinen en attractieparken, en het vervoer er naartoe zijn flink duurder geworden. De prijs van een hapje eten buiten de deur steeg minder hard. Dat schrijft het CBS in haar laatste webmagazine. De prijsstijgingen hebben over het algemeen niet geleid tot vraaguitval. Lees hier ook de reactie van Ton Derks.


Bioscoop en theaterbezoek fors duurder

Kaartjes voor bioscopen, theaters en festivals zijn tussen juli 2009 en juli 2014 een kwart duurder geworden. Een van de redenen is de verhoging, halverwege 2011, van de btw op podiumkunsten van 6 naar 19 procent. Een jaar later werd deze btw-verhoging teruggedraaid en vielen podiumkunsten weer onder het lage btw-tarief. Vanwege de bezuinigingen op subsidies daalden de prijzen echter niet terug naar het niveau van vóór de btw-verhoging. Bezoekers van podiumkunsten betalen daarom meer voor de voorstellingen. Het algemene prijspeil voor alle consumptieve uitgaven ging in dezelfde periode met ruim 11 procent omhoog.


Attractieparken, dierentuinen en musea ook flink in prijs gestegen

De toegangsprijzen van attractieparken, dierentuinen en musea stegen de afgelopen vijf jaar gemiddeld 19 procent, wat bijna twee keer zo veel is als de inflatie in diezelfde periode. Entreeprijzen stegen onder meer doordat exploitanten hun product aantrekkelijk wilden houden of nog aantrekkelijker wilden maken door uitbreiding, modernisering en een verbetering van de dienstverlening.



Ook de reis naar de attractie duurder

Ook de vervoerskosten van een dagtrip zijn hoger geworden. In vijf jaar tijd steeg de prijs van het openbaar vervoer en de taxi met gemiddeld 17 procent. Wie met de eigen auto ging was nog duurder uit, omdat benzine, mede door belastingverhoging, in diezelfde periode 27 procent duurder werd. Voor parkeren moest gemiddeld 20 procent meer betaald worden.



Buiten de deur eten minder in prijs gestegen

Tijdens of na het dagje uit wordt ook wel buiten de deur gegeten. Eten in een fastfoodrestaurant of iets halen bij een afhaalservice werd de afgelopen vijf jaar ook duurder, maar de prijsstijging met 12 procent ging vrijwel gelijk op met de inflatie. De prijsstijging in restaurants was met 9 procent zelfs iets lager dan de inflatie.



Geen vraaguitval

De gestegen prijzen leiden overall genomen niet tot vraaguitval. Tussen 2008-2009 en 2012-2013 is het totaal aan uithuizige vrijetijdsactiviteiten met 5% gestegen. Dat blijkt uit het ContinuVrijeTijdsOnderzoek.  Het aantal 'cultuuruitjes' is zelfs met 18% toegenomen. Hier lijkt het cultureel ondernemerschap dat is ingegeven door gewijzigd overheidsbeleid haar vruchten af te werpen. Het bezoek aan attracties daalde met 1%. Er is overigens vanwege een andere clustering van activiteiten een exacte vergelijking met de CBS-cijfers over de prijzen niet mogelijk.

Trefwoorden: prijzen, attracties, theater, bioscoop

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...