Geplaatst op: 12-08-2014
Auteur: Marc Gerlings

Trend: Nederlander werkt door tijdens vakantie

Trend: Nederlander werkt door tijdens vakantie
Iedereen in die in toerisme werkt, ziet het ontstaan. Gasten werken ook tijdens hun vakantie. Onderzoek brengt dit in beeld.

Nederlanders maken tijdens hun vakantie steeds meer gebruik van het internet. Acht van de tien maakt dankbaar gebruik van internetmogelijkheden op bijvoorbeeld de camping. Daarnaast werken we ook steeds vaker tijdens onze vakantie. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.011 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

WIFI belangrijk bij keuze verblijf
We zijn massaal online op vakantie: 80% van de Nederlanders geven aan dat zij tijdens hun vakantie internet gebruiken, in 2011 was dat nog 64%. In 2011 was een laptop het meest gebruikte device om online te gaan. Nu gebruiken we daarvoor de smartphone (72%) en de tablet (49%). Bij de oriëntatie of het boeken van het verblijf tijdens de zomervakantie houden steeds meer Nederlanders rekening met de beschikbaarheid van WIFI. In 2011 was dit voor de helft een aandachtspunt, in 2014 is dit voor zes van de tien vakantiegangers belangrijk.

Vooral mail en social media checken
In 2011 begaven vakantiegangers zich met name online om privémail te checken (63%). Dit doet men nog steeds massaal: 85% doet dit zeker een paar keer per vakantie. Social media gebruiken stijgt met stip. Een kwart deed dat in 2011, nu kijkt 66% weleens op Facebook, Twitter of andere sociale netwerken. Daarnaast kijken vakantiegangers - die internet gebruiken - veel vaker dan voorheen naar weersverwachtingen (85%), het nieuws (79%) of gebruikt men online navigatie of kaarten (62%).

Meer werk
Drie op de tien onderbreken af en toe de vakantiepret om te werken. Van alle internet gebruikers op vakantie (met een baan) zegt 9% dagelijks en nog eens 21% een paar keer per vakantie te werken door bijvoorbeeld de e-mail te controleren en beantwoorden. Een derde van alle internetgebruikers met een baan geeft toe tegenwoordig meer te werken op vakantie dan voorheen.

De mogelijkheid die we hebben om online te werken op vakantie is niet voor iedereen een zegen. Vier van de tien werkenden vinden het lastig om zich af te sluiten van het werk, doordat ze online (kunnen) zijn op vakantie. Zes van de tien vinden het vervelend dat ze (online) kunnen werken tijdens vakantie. Slechts een klein deel (14%) vindt deze mogelijkheid prettig.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij n=1011 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld. Hiervan vallen n=586 binnen de groep die internet gebruikt op vakantie en momenteel een baan heeft.
Trefwoorden: vakantie, werk, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...