Prima voorjaar voor logiesaccommodaties
![Prima voorjaar voor logiesaccommodaties](images/20140813_101347.jpg)
In totaal verwelkomden Nederlandse logiesaccommodaties (hotels, bungalowparken, kampeerterreinen en groepsaccommodaties) 13,0 miljoen gasten (+4,5%) die 31,3 miljoen overnachtingen (+0,9%) realiseerden. Vooral het aantal gasten uit het buitenland (+8,7%) steeg sterk ten opzichte van dezelfde periode in 2013 en groeide naar 5,2 miljoen. Het aantal Nederlandse gasten steeg met 2,0% naar 7,8 miljoen. Zagen we bij het inkomend toerisme nog een groei in het aantal overnachtingen (+6,0%), het aantal binnenlandse overnachtingen daalde met 1,8%.
Tabel 1: Kerncijfers Nederlandse logiesaccommodaties, t/m mei, x 1.000
2013 | 2014 | Mutatie | |
Gasten binnenland | 7.663 | 7.813 | +2,0% |
Gasten buitenland | 4.770 | 5.185 | +8,7% |
Totaal | 12.434 | 12.999 | +4,5% |
Overnachtingen binnenland | 20.150 | 19.780 | -1,8% |
Overnachtingen buitenland | 10.867 | 11.518 | +6,0% |
Totaal | 31.017 | 31.298 | +0,9% |
Naar logiestype
Vooral hotels hadden een goed voorjaar met een groei van 7,8% in aantallen gasten en 6,7% in aantallen overnachtingen. Ook hier zorgde het inkomend toerisme (+10,9%) voor een flinke boost waarbij overigens ook het binnenlands toerisme (+5,2%) niet achterbleef.
Bij de bungalowparken groeide het aantal gasten met 1,9% bij een daling van het aantal overnachtingen (-0,4%). Kampeerterreinen hadden een matig voorjaar achter de rug met een flinke daling in zowel aantallen gasten (-11,3%) als aantallen overnachtingen (-13,7%). Ook bij de groepsaccommodaties was het kwakkelen met minder gasten (-4,0%) en overnachtingen (-2,6%).
Tabel 2: Prestaties Nederlandse logiesaccommodaties, t/m mei, x 1.000
2013 | 2014 | Mutatie | |
Hotels | 8.820 | 8.865 | +7,8% |
Bungalowparken | 2.743 | 2.796 | +1,9% |
Kampeerterreinen | 972 | 862 | -11,3% |
Groepsaccommodaties | 498 | 478 | -4,0% |
Totaal | 12.434 | 12.999 | +4,5% |
Naar regio
De meeste gasten (55%) verbleven de eerste vijf maanden in West-Nederland. Daar groeide het aantal gasten met 9,8%. Zuid-Nederland, met een aandeel van 19%, kreeg 2,5% minder gasten te verwerken. Ook in Oost-Nederland (aandeel 15%) kwamen minder gasten (-1,9%). De kleinste regio, Noord-Nederland, met een aandeel van 10% zag het toerisme dan weer met 1,9% groeien.
Topics:Horeca, Toerisme, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, hotels, bungalowparken, groepsaccommodaties, kampeerterreinen, campings