Geplaatst op: 19-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuw onderzoek naar tijdsbesteding

Nieuw onderzoek naar tijdsbesteding

Nederlanders besteden op een dag van 1.440 minuten 525 minuten aan slapen. Dat is ongeveer een derde van onze tijd (36%). In de resterende 915 minuten neemt mediaconsumptie het grootste deel voor haar rekening met gemiddeld 205 minuten; dat is meer dan de tijd die wij aan werk en studie besteden (196 minuten). Aan vrije tijd besteden we op een gemiddelde dag 175 minuten, dat is 12% van alle beschikbare tijd. Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek Media:Tijd waarin de tijdsbesteding aan diverse activiteiten en media in het bijzonder wordt blootgelegd.


Weekend

Uiteraard maakt het verschil of we een doordeweekse dag of een dag in het weekend nemen. In het weekend besteden we nog meer tijd aan media: gemiddeld 229 minuten per dag, wat neerkomt op een aandeel in de beschikbare tijd van 16%. Toegegeven, in het weekend slapen we ook meer: 40% van onze tijd in het weekend brengen wij slapend door (569 minuten per dag). Ook de vrijetijdsbesteding gaat in het weekend fors omhoog, naar 259 minuten een aandeel van 18%. Op een weekenddag onderneemt 86% van de Nederlanders een vrijetijdsactiviteit. Doordeweeks is dat 75%.




Het onderzoek
Bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder hielden in het najaar van 2013 gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd besteedden. Dat leverde informatie op van in totaal 19.260 dagen. Vermenigvuldig dat aantal dagen met het aantal minuten per dag (1.440) en het resultaat is een duizelingwekkend aantal van bijna 28 miljoen minuten aan tijd. Aan het eind van 2014 zal het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) met een eigen rapport komen over de uitkomsten van Media:Tijd. Overigens blijft het SCP haar eigen vijfjaarlijkse Tijdbestedingsonderzoek (TBO) uitvoeren.

Link: http://www.mediatijd.nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: tijdsbesteding, vrijetijdsbesteding, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...