Geplaatst op: 28-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden
De Nederlandse jachthavens staan roerige tijden te wachten. De grote boosdoeners zijn fundamentele veranderingen in de watersportsector. Het botenbezit neemt af, de doelgroep vergrijst, veel boten zijn verouderd, er is stevige concurrentie van goedkopere alternatieven (zoals verenigingshavens) en ondertussen stijgt het havenaanbod. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Thema-update: Jachthavens


Bij een groot deel van de Nederlandse jachthavens staat het verdienmodel onder druk. Ondanks het mooiste en grootste vaarnetwerk ter wereld verdampen de wachtlijsten en staan de bezettingsgraden onder druk. Enerzijds komt dit doordat het aantal ligplaatsen harder is gegroeid dan de vraag, anderzijds neemt het botenbezit af, veroudert de vloot en vergrijst de doelgroep. Jachthavens moeten dingen anders doen en andere dingen doen. Nieuwe doelgroepen aanboren is daarbij van groot belang. Van aanbodgedreven naar vraaggedreven werken vraagt een cultuuromslag en stelt andere eisen aan de ondernemers, die een professionaliseringsslag zullen moeten doormaken.


Fundamentele veranderingen in de sector

De watersportsector wordt op dit moment geconfronteerd met diverse fundamentele veranderingen die een grote impact op jachthavens hebben. Zo zal op middellange termijn het botenbezit structureel afnemen. Deze afname betreft met name de belangrijkste huidige doelgroep, de senioren met grote kajuitboten. Op de grootste verkoopsite voor gebruikte boten (www.botentekoop.nl) en diverse andere verkoopplatforms staan nu al naar schatting dertigduizend tot tweeëndertigduizendboten te koop. Ruim zes procent van de bestaande vloot. Volgens de verkoopmakelaars van brancheorganisatie HISWA is de markt van kopers echter sterk opgedroogd, vinden er beperkt transacties plaats, staan de prijzen onder druk en is de verkooptijd van jachten zeker verdubbeld. Gevolg is dat boten momenteel blijven liggen waar ze liggen en zo het probleem verhullen. Rabobank ziet zes dominante ontwikkelingen:

  • De trend van 'hebben maar niet houden'
  • Toenemende vergrijzing
  • Ook de vloot vergrijst
  • Hoge drempel voor nieuwkomers
  • Pricing staat niet in verhouding tot de kosten
  • Toename aanbod

Andere aanpak

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn er jachthavens die goede prestaties neerzetten. Een commerciële en professionele aanpak maakt daarbij het verschil. Naast het strak sturen op kosten en productiviteit speelt beleving een grote rol. Beleving hoeft niet direct gepaard te gaan met hoge extra investeringen. Door verstandig in te spelen op belangrijke trends kan een jachthaven zich beter onderscheiden. Jachthavens moeten volgens Rabobank duidelijke keuzes maken waardoor een onderscheidend profiel ontstaat. Niet meer van hetzelfde, maar focus op waardecreatie in een bepaald segment. In tijden waarin de bootbezitter bovendien kritisch is ten aanzien van prijs en tijdbesteding, gaat het erom de watersportliefhebber een unieke belevenis te geven. De watersportliefhebber van nu wil vooral flexibel zijn. Dit is terug te zien in de toename van boten die gedeeld of verhuurd worden. Speel hier op in door te differentiëren in prijs, aanbod en product.  Duurzaam waarde toevoegen staat daarbij centraal. Jachthavens moeten gebruik maken van elkaars competenties door het bundelen van krachten. Samenwerken binnen de keten, maar ook met concurrenten of andere branches is daarbij het devies. 


Volop kansen

De Nederlandse jachthavens staan voor grote uitdagingen, waarbij er echter voldoende kansen liggen om ook op langere termijn van toegevoegde waarde te blijven. Om de consument aan boord te houden en te krijgen moeten ze samen met andere stakeholders duidelijke keuzes maken, watersporters unieke belevenissen bieden, duurzaam opereren en inspelen op de flexibele wensen van de watersporters. Uiteindelijk moet de jachthaven de ‘toegangspoort’ tot het water worden; voor watersporters, waterrecreanten, dagjesmensen en buitenlandse toeristen. 


Lees hier de complete thema-update inclusief relevante ontwikkelingen en trends waarop kan worden ingespeeld.


Link: https://www.rabobank.nl/images/n568_rabobank_tu_jachthavens_beveiligd_29670690.pdf?ra_resize=yes&ra_width=800&ra_height=600&ra_toolbar=yes&ra_locationbar=yes
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.