Leren zeilen populair
Het aantal mensen dat wil leren zeilen is dit jaar gestegen met ruim 9%. De cursusomzet van afgelopen seizoen is 6% hoger dan vorig jaar en sommige zeilscholen boekten zelfs een plus van meer dan 20%. Dit blijkt uit onderzoek van HISWA Vereniging onder de aangesloten Zeil- en Vaarscholen. Deze groep vertegenwoordigt bijna 80% van de markt van praktijkopleidingen in de watersport.
- 9% meer cursisten
- cursusomzet +6%
- trend naar actieve vrijetijdsbesteding
- online omzet 70%
Het goede zomerweer van 2013 werkte door in de reserveringen voor 2014. Het gunstige voorjaar en zomer van dit jaar zorgen voor een groei van met name last minute boekingen. Het aantal verstrekte watersportdiploma’s en vorderingsstaten nam toe met 15%, ondanks het feit dat de schoolvakanties in Nederland een week korter duurden. Bijna 50% daarvan was voor jeugdzeilen. De andere helft van de diploma's was voor kielboot-, zwaardboot, kajuit- en zeezeilen voor jonge tieners of volwassenen.
Boekingen vaker online
Verder gaven ondernemers de samenwerking op het gebied van internetmarketing als reden voor de stijging aan. Het aantal online boekingen van huurboten en zeiltrainingen is bij vaarscholen veel hoger dan in andere sectoren in de watersport. Gemiddeld werd 70% van de omzet online gerealiseerd. Mede door de lancering in maart dit jaar van www.zeilschoolvaarschool.nl.
All-inclusive zeilclinic
Zeilscholen merken dat zowel jongeren als volwassenen tijdens een vakantie steeds vaker sportief en actief willen zijn en ook nog iets willen leren. "Onze zeil- en vaarscholen spelen goed in op deze trend. Ze specialiseren zich steeds meer. Sommige zeilscholen schaffen snelle zwaardboten aan voor jongeren, anderen richten zich op een vakantie met alle vormen van watersport. Ook privé-praktijkles aan kajuitjachteigenaren op een eigen boot is populair. Anderen bieden een all-inclusive zeilclinic met professionele begeleiding voor tieners zodat ouders tijd voor zichzelf hebben”, zegt Geert Dijks, manager afdeling Recreatie van HISWA Vereniging. Ondanks deze positieve ontwikkeling is de concurrentie van andere vrijetijdsactiviteiten groot. "De gehele watersportsector - van zeilschool tot jachtbouwer – moet meer samenwerken op het gebied van marketing. Zo bevorder je dat zeilcursisten watersporters en/of bootbezitters worden", besluit Dijks.
Watersportles schoolkinderen op HISWA te water
De HISWA te water ontvangt deze week ruim 350 schoolkinderen die op de bootshow een watersportles krijgen. Onder professionele begeleiding kunnen ze leren zeilen en liggen er supboards, roeiboten en waterballen voor hen klaar. Ook de www.optimistontour.nl laat deze week honderden kinderen kennismaken met de watersport. Niet alleen op het water, maar ook op het droge is er voor hen volop te beleven: proefjes in een waterlab, knopen leren leggen of de strijd aangaan voor de hoogste score bij de zeilgame.