Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Marc Gerlings

Zilveren economie verzwakt

Zilveren economie verzwakt
Koopkrachtontwikkeling, CBS

De koopkracht daalde bij consumenten in 2013. Bij gepensioneerden, het segment van de zilveren economie waar toerisme zich graag op richt, daalde de koopkracht nog meer.

De koopkracht van de Nederlandse bevolking is in 2013 met 1,1 procent afgenomen, zo maakt het CBS vandaag bekend. De koopkracht daalde daarmee voor het vierde jaar op rij, geheel in lijn met de economische crisis en de oplopende werkloosheid in deze jaren. Het aanhoudende koopkrachtverlies staat in schril contrast met de groei van de koopkracht in de periode 1985-2009 (gemiddeld 1,8procent per jaar), toen alleen in2005 sprake was van een lichte daling.

Koopkrachtverlies bij zelfstandigen
De meeste bevolkingsgroepen zagen door de aanhoudende economische malaise hun koopkracht dalen in 2013. Alleen werknemers gingen er met 0,4procent licht op vooruit. Zelfstandigen leverden met 3,3 procent het meest in. Wel is bij hen de spreiding groot. Terwijl bij een kwart van de zelfstandigen de koopkracht in2013 met ten minste 16procent daalde, steeg deze bij een even grote groep met 10procent of meer.


Gepensioneerden fors in de min
Ook uitkeringsontvangers leverden flink aan koopkracht in. Bij gepensioneerden daalde de koopkracht voor de vierde keer achtereen, ditmaal sterk met 3,0procent. Dit komt onder meer doordat veel aanvullende pensioenen niet geïndexeerd, maar zelfs gekort werden. Verder is deAOW-gerechtigdeleeftijd omhoog gegaan, waardoor sommige mensen te maken kregen met eenAOW-gat.

Laagste inkomens leveren het meest in
Als de bevolking verdeeld wordt over vier even grote inkomensgroepen, dan blijkt dat de helft met de lage inkomens er in 2013 sterker op achteruit gingen dan de hogere inkomens.De koopkracht daalde met 1,5procent het sterkst bij het kwart van de mensen dat in deeen-na-laagsteinkomensgroep zit. Juist in deze groep zitten relatief veel gepensioneerden die hun koopkracht zagen slinken. Doordat werknemers zijn oververtegenwoordigd onder de hogere inkomens, viel de inkomensdaling in deze groep mee.

Veranderingen persoonlijke omstandigheden spelen een rol
Hoe de koopkracht zich ontwikkelt hangt onder andere af van zaken die voor iedereen een gegeven feit vormen, zoals een cao-loonstijging, inflatie of veranderingen in belastingregels. Dit is de zogenaamde statische koopkracht. Het inkomen van mensen en daarmee hun koopkracht kan echter ook flink veranderen door bijvoorbeeld het vinden of verliezen van een baan, overwerken of het krijgen van een prestatiebonus. Dit telt mee in de zogenaamde dynamische koopkracht.

Deze persoonsgebonden veranderingen hebben over het algemeen een positief effect op de koopkrachtontwikkeling. In doorsnee kwam dat effect vanaf1997 uit op bijna 1procentpunt extra koopkracht per jaar. In economisch slechtere tijden, zoals in de jaren2009-2013, is dat effect echter veel kleiner.

Trefwoorden: koopkracht, zilveren economie, gepensioneerden, consumentengedrag, financiën, cbs

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...