Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Marc Gerlings

Zilveren economie verzwakt

Zilveren economie verzwakt
Koopkrachtontwikkeling, CBS

De koopkracht daalde bij consumenten in 2013. Bij gepensioneerden, het segment van de zilveren economie waar toerisme zich graag op richt, daalde de koopkracht nog meer.

De koopkracht van de Nederlandse bevolking is in 2013 met 1,1 procent afgenomen, zo maakt het CBS vandaag bekend. De koopkracht daalde daarmee voor het vierde jaar op rij, geheel in lijn met de economische crisis en de oplopende werkloosheid in deze jaren. Het aanhoudende koopkrachtverlies staat in schril contrast met de groei van de koopkracht in de periode 1985-2009 (gemiddeld 1,8procent per jaar), toen alleen in2005 sprake was van een lichte daling.

Koopkrachtverlies bij zelfstandigen
De meeste bevolkingsgroepen zagen door de aanhoudende economische malaise hun koopkracht dalen in 2013. Alleen werknemers gingen er met 0,4procent licht op vooruit. Zelfstandigen leverden met 3,3 procent het meest in. Wel is bij hen de spreiding groot. Terwijl bij een kwart van de zelfstandigen de koopkracht in2013 met ten minste 16procent daalde, steeg deze bij een even grote groep met 10procent of meer.


Gepensioneerden fors in de min
Ook uitkeringsontvangers leverden flink aan koopkracht in. Bij gepensioneerden daalde de koopkracht voor de vierde keer achtereen, ditmaal sterk met 3,0procent. Dit komt onder meer doordat veel aanvullende pensioenen niet geïndexeerd, maar zelfs gekort werden. Verder is deAOW-gerechtigdeleeftijd omhoog gegaan, waardoor sommige mensen te maken kregen met eenAOW-gat.

Laagste inkomens leveren het meest in
Als de bevolking verdeeld wordt over vier even grote inkomensgroepen, dan blijkt dat de helft met de lage inkomens er in 2013 sterker op achteruit gingen dan de hogere inkomens.De koopkracht daalde met 1,5procent het sterkst bij het kwart van de mensen dat in deeen-na-laagsteinkomensgroep zit. Juist in deze groep zitten relatief veel gepensioneerden die hun koopkracht zagen slinken. Doordat werknemers zijn oververtegenwoordigd onder de hogere inkomens, viel de inkomensdaling in deze groep mee.

Veranderingen persoonlijke omstandigheden spelen een rol
Hoe de koopkracht zich ontwikkelt hangt onder andere af van zaken die voor iedereen een gegeven feit vormen, zoals een cao-loonstijging, inflatie of veranderingen in belastingregels. Dit is de zogenaamde statische koopkracht. Het inkomen van mensen en daarmee hun koopkracht kan echter ook flink veranderen door bijvoorbeeld het vinden of verliezen van een baan, overwerken of het krijgen van een prestatiebonus. Dit telt mee in de zogenaamde dynamische koopkracht.

Deze persoonsgebonden veranderingen hebben over het algemeen een positief effect op de koopkrachtontwikkeling. In doorsnee kwam dat effect vanaf1997 uit op bijna 1procentpunt extra koopkracht per jaar. In economisch slechtere tijden, zoals in de jaren2009-2013, is dat effect echter veel kleiner.

Trefwoorden: koopkracht, zilveren economie, gepensioneerden, consumentengedrag, financiën, cbs

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    10/02/25
    Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
    Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
    06/02/25
    Nationale campermarkt
    Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
    In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
    27/01/25
    Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
    Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
    23/01/25
    easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
    easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
    23/01/25
    ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
    De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
    10/01/25
    TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
    Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.