Geplaatst op: 15-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme blijft knallen

Update met herkomst en bestemming

Toerisme blijft knallen
Nederlandse logiesaccommodaties beleven tot nu toe een uitstekend eerste halfjaar. Het aantal gasten steeg met 7,1% naar 16,9 miljoen waarbij het aantal overnachtingen met 6,0% zich ook positief ontwikkelde. In totaal brachten gasten het eerste halfjaar van 2014 bijna 43 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties door. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
  • Gasten +7,1%
  • Overnachtingen +6,0%
  • Inkomend toerisme +11,0%
  • Binnenlands toerisme +4,8%
Groei in bijna alle segmenten
Het is opvallend dat vrijwel alle logiesaccommodaties positief presteren. Alleen de groepsaccommodaties blijven achter. Kampeerterreinen konden voor het eerst in jaren weer groeicijfers noteren. Zij zagen in de eerste jaarhelft van 2014 maar liefst 126.000 extra gasten en noteerden daarmee met plus van 8,3% de grootste groei. Hotels en pensions waren met een groei van 7,5% in aantallen gasten een mooie tweede, op de voet gevolgd door huisjesterreinen met een groei van 7,2%. Omdat de meeste gasten in de eerste jaarhelft in hotels verbleven (10,9 miljoen) was in dat logiessegment de groei in absolute aantallen gasten met 767.000 het grootst.

Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)


Vooral inkomend toerisme groeit fors
De groei van het Nederlands toerisme wordt vooral gevoed door een toename van het inkomend toerisme. Het aantal gasten uit het buitenland steeg met 11,0% naar 6,6 miljoen. Toch groeide ook het binnenlands toerisme met 4,8% bovengemiddeld. In de eerste jaarhelft is met 10,3 miljoen gasten het binnenlands toerisme dominant. Het aantal overnachtingen van buitenlanders in Nederlandse logiesaccommodaties groeide in de eerste jaarhelft met 10,8%. De binnenlandse overnachtingen met 3,5%.

Forse groei uit belangrijkste herkomstlanden

De voor Nederland belangrijke herkomstlanden België (+11,3%) en Duitsland (+15,2%) deden het uitstekend. Uit deze landen kwamen respectievelijk 834.000 en 1,8 miljoen toeristen naar ons land. Het toerisme uit het Verenigd Koninkrijk groeide met 10,2% naar 900.000. Maar ook uit intercontinentale bestemmingen wist Nederland veel meer gasten aan te trekken. Zo groeide het toerisme uit Azië (+14,3%) en Australië en Oceanië (+14,3%) en Afrika (+15,5%) sterk. Uit het werelddeel Amerika kwamen 6,3% meer toeristen naar ons land.


Tabel 2: Gasten uit de belangrijkste herkomstlanden, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)



Prima jaarhelft voor Zeeland

Vooral Zeeland heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. Er kwam maar liefst een kwart meer toeristen (+24,0%). Ook Groningen (+12,0%) en Noord-Holland (+10,8%) deden het prima. Van de andere grote binnenlandse spelers deed ook Zuid-Holland het erg goed met een groei van 8,3% in aantallen gasten. Beneden het gemiddelde scoorden Gelderland (+3,4%) en Limburg(+1,1%). Noord-Brabant had met een achteruitgang van 2,0% een teleurstellende eerste jaarhelft achter de rug.


Tabel 3: Gasten naar provincie, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlandse toerisme, logiesaccommodaties

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...