Geplaatst op: 18-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gastvrijheidssector staat voor grote uitdagingen!

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 biedt ondernemers volop handvatten

Gastvrijheidssector staat voor grote uitdagingen!
Hans Dominicus (r) overhandigt Trendrapport aan Theo Ruijs (l)
Vandaag heeft Theo Ruijs, voorzitter van Gastvrij Nederland, Nationale Raad toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd de 33ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 van NRIT Media, Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en NBTC Holland Marketing in ontvangst genomen. Volgens Ruijs moet dit rapport ondernemers stimuleren om met innovatie aan de slag te gaan: "Het Trendrapport wil de sector met haar trendanalyses inspireren, enthousiasmeren en een perspectief bieden. Het is dan ook terecht de organisaties die aan het rapport een bijdrage hebben geleverd daarvoor te complimenteren.”



Ruijs ontving het rapport uit handen van CELTH-directeur Hans Dominicus in hotel-theater Figi in Zeist. Volgens de voorzitter van Gastvrij Nederland is de gastvrijheidssector met 50.000 ondernemingen, 300.000 banen en een omzet van 35 miljard euro voor ons land een economische sector van betekenis. "Het is een sector waarin de economische crisis duidelijk zijn weerslag heeft, maar ook een sector met kansen en goede uitgangspunten. Zo worden wij door Europeanen na de Grieken als het meest gastvrije volk van Europa gezien. Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 geeft daar een duidelijk beeld van en geeft ondernemers handvatten om die kansen in nieuwe businessmodellen om te zetten. Het is voor Gastvrij Nederland een goede zaak dat deze 33ste editie van dit standaardwerk deze rol op zich heeft genomen.”



Ruim 400 pagina’s relevante marktinformatie, inspiratie en trends

2013 kan voor de toeristische sector de boeken in als het jaar van de omslag. Voor het eerst in jaren daalde het aantal vakanties dat Nederlanders ondernamen. Daar had vooral de korte vakantiemarkt mee te maken, het aantal lange vakanties bleef min of meer stabiel. Nederlanders gingen vooral minder naar het buitenland en in de zomer op vakantie. Daarentegen draaide het inkomend toerisme ondanks de economische crisis als een tierelier. Het aantal buitenlandse gasten dat ons land bezocht steeg met 5 procent naar 12,8 miljoen. Vooral uit Duitsland en België kwamen fors meer toeristen. Ook met de uitstapjes zat het wel goed. Het totaal aantal ondernomen uithuizige vrijetijdsactiviteiten steeg. Dat staat in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014: ruim 400 pagina’s relevante marktinformatie, inspiratie en trends!


Minder vakanties

In 2013 daalde voor het eerst in jaren het aantal vakanties (-1,4%) dat Nederlanders ondernamen. Vooral de korte vakantiemarkt had hiervan te lijden (-7,8%). Het aantal lange vakanties bleef met -0,6 procent min of meer stabiel. Nederlanders gingen vooral minder naar het buitenland (-2,4%) en in de zomer (-3,4%) op vakantie. Toch ging nog steeds 81 procent van de Nederlanders vorig jaar op vakantie. Dat is iets minder dan het jaar daarvoor, toen de vakantieparticipatie ook al daalde. Op het hoogtepunt (2011) ging 81,9 procent van de bevolking op vakantie. Algehele conclusie is dat Nederlanders zich de grote vakantie niet laten afpakken maar wel allerhande bezuininigingsstrategieën toepassen door de korte extra vakanties in te ruilen voor dagtripjes. Het totaal aantal ondernomen uithuizige vrijetijdsactiviteiten steeg met bijna 4 procent naar 3,76 miljard.


Inkomend toerisme draait prima

Het inkomend toerisme draaide in 2013 ondanks de economische crisis als een tierelier. Het aantal buitenlandse gasten dat ons land bezocht steeg met 5 procent naar 12,8 miljoen. Vooral uit Duitsland (+9%) en België (+9%) kwamen fors meer (422.000) toeristen. Uit deze twee landen kwam ruim 40 procent van alle buitenlandse toeristen. Het inkomend toerisme is vooralsnog crisisbestendig gebleken. Ongetwijfeld heeft de extra aantrekkingskracht van Amsterdam, met de heropening van het Rijksmuseum en vele andere voor de internationale markt aantrekkelijke evenementen, daar een rol in gespeeld. Daarnaast mag ons land zich in een toenemende belangstelling van toeristen uit BRIC-landen verheugen. Nederland deed het internationaal gezien met een groei van 5 procent niet slecht. Wereldwijd steeg het aantal internationale toeristen vorig jaar met 5 procent, in West-Europa bedroeg de groei 4,2 procent.


Wel structurele problemen voor de sector

Toeristisch Nederland heeft volgens de auteurs van het rapport structureel last van de aanhoudende economische crisis en een stagnerende bevolkingsgroei. Jarenlang heeft de binnenlandse markt kunnen profiteren van een flinke bevolkingsgroei en een florerende economie, maar die tijden zijn voorlopig voorbij. De gemiddelde koopkracht van de Nederlandse bevolking daalde tussen 2008 en 2011 met 3 procentpunten. Een oplopende werkloosheid zorgt daarnaast voor veel onzekerheid. Demografisch heeft de sector moeite met de omschakeling naar nieuwe doelgroepen. Waar een deel van de vrijetijdssector zich lange tijd richtte op gezinnen met kinderen en jongeren, wordt dit de komende tijd minder vanzelfsprekend. Vrijetijdsconcepten zullen vaker inzetbaar moeten zijn voor een dwarsdoorsnede van verschillende doelgroepen, zoals families (van grootouders tot ouders en (klein)kinderen), interessegroepen (fotografieliefhebbers, wandelaars, cultuurzoekers) of individuen die op basis van een gedeelde activiteit, opleiding of levensfase al dan niet in groepsverband activiteiten ondernemen. Verder zullen vrijetijdsbedrijven zich meer moeten richten op eenpersoonshuishoudens of paren zonder kinderen.


De concurrentie komt overal vandaan

Ook de sterke transparantie van de markt en het feit dat de wereld door allerhande lowcostverbindingen onder handbereik is zorgen voor een uitdagend speelveld voor toeristische bedrijven die het van de binnenlandse markt moeten hebben. Daarbij staan de marges door de voor veel bedrijven door toegenomen macht van boekingswebsites, kortingsacties en een kritische, goed geïnformeerde consument sterk onder druk. De service die grote bedrijven bieden aan de consument, in boekingsgemak, betaalmogelijkheden en snelle communicatie via bijvoorbeeld Twitter en Facebook, kunnen ook voor veel kleine spelers een inspiratiebron zijn. Daarnaast komt de concurrentie ook nog eens uit onverwachte hoek, met aanbieders van particuliere overnachtingsadressen zoals Airbnb en Wimdu. De sector ziet zich kortom geplaatst voor een uitermate uitdagend speelveld en zal op zoek moeten naar nieuwe businessmodellen.


Bestelinformatie

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014 is voor € 137,50 te bestellen op de site van NRIT Media, www.nritmedia.nl. Neemt u een abonnement op het Trendrapport, dan betaalt u slechts € 94,50 per jaar. U heeft dan ieder jaar als eerste de meest actuele toeristisch-recreatieve cijfers tot uw beschikking.


Download hier de foto in hoge resolutie.
Link: http://www.nritmedia.nl/?id=276&rubriek_id=3&artikel_id=17&shopstap=details
Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrijetijd, gastvrijheid

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.