NHTV opent academisch jaar met start master Leisure Studies
NHTV heeft vorige week het academische jaar geopend. Plaats
van handeling was Academy for Leisure en dat was niet voor niets. Deze
academie had wel wat te vieren met de start van de academische master Leisure
Studies. Het feit dat een hogeschool een volledige academische studie aanbiedt,
is uniek in Nederland en zal in de academische wereld nog voor heel wat
discussie zorgen.
Om het evenement wat luister bij te zetten was Hans Hillebrand van STIRR ingevlogen die een lezing gaf over innovatie in de Nederlandse gastvrijheidsindustrie. Volgens Hillebrand werkt het traditionele ontwikkelingsmodel, waar de bouw de natuurontwikkeling financiert, niet meer. Toerisme en recreatie moeten in zijn optiek die rol overnemen. Daarbij moeten ondernemers sneller in het proces worden betrokken en overheden leren los te laten. De rol van onderwijs en onderzoek is volgens Hillebrand in het onderkennen van problemen, trends en kansen. Zij moeten de strategie ontwikkelen waarop ondernemers verder kunnen bouwen. Hillebrand was een duidelijke ‘fan’ van NHTV en daagde het bestuur uit om de ‘Wageningen Universiteit’ van recreatie en toerisme te worden.
Tweede spreker was Hans Mommaas die als professor de master een academische statuur mag geven. Feitelijk heeft Breda, via de achterdeur, een universiteit binnengehaald. Maar dat mogen we niet van iedereen hardop zeggen. NHTV heeft de masteropleiding Leisure Studies van Tilburg University overgenomen. In een traditionele universiteit met scherpe scheidslijnen tussen bijvoorbeeld de economische studies en sociale studies is een transdisciplinaire studie als Leisure Studies moeilijk te plaatsen. NHTV werkte al langer samen met Tilburg University en de volledige overgang naar Breda was eigenlijk een logisch besluit van een lang traject. Dit studiejaar zijn 25 studenten ingestapt en zij mogen samen met de docenten de studie in Breda gaan vormgeven.
Professor Mommaas was duidelijk verguld met de overstap naar Breda. Hij ziet weinig in de Nederlandse situatie waar hogescholen en universiteiten scherp gescheiden werelden zijn. "Het huidige systeem loopt vast en ook internationaal lopen we daarmee achter. We gaan bovendien naar een meer circulaire kennisontwikkeling. Het oude lineaire model met scherp gescheiden rollen en processen werkt niet meer. ” Universiteiten en hogescholen moeten in de optiek van Mommaas naar een nieuwe kennispositie waarbij hij gelijk een voorschot nam op de drie research topics waar het momenteel om draait.
- Storytelling and consumerbehaviour
- Imagineering and new businessmodels
- Placemaking and sustainability