Nederlandse kampeersector moet zichzelf opnieuw uitvinden
![Nederlandse kampeersector moet zichzelf opnieuw uitvinden](images/20140924_072910.jpg)
De Nederlandse kampeersector moet een denktank opzetten om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat zei NHTV Lector Han Verheijden gisteren op het RECRON Congres over de toekomst van de kampeer- en bungalowsector. Plaats van handeling was de Euro Attractions Show in de RAI Amsterdam waar de verblijfsrecreatie voor een middagje onderdak had gekregen.
Verheijden stelt dat de kampeersector aan het eind van zijn productlevenscyclus zit en zichzelf opnieuw moet uitvinden. Hij ziet niets in ondernemingen die veel gaan investeren in hetzelfde zoals overdekte speeltuinen om de kwaliteit en beleving op te krikken. Dat verslechtert alleen de financiële positie van de bedrijven en voegt niets toe aan de winstgevendheid. Ook grote marketingcampagnes om het kamperen te promoten kunnen volgens Verheijden het tij niet keren. Dat soort campagnes gaat uit van een onbekendheid met een product en als er iets is waar kamperen geen last van heeft dan is het onbekendheid.
Volgens Verheijden moet kamperen zichzelf opnieuw positioneren
waardoor kamperen een nieuwe waarde krijgt. Verheijden inspireerde de ruim 200
belangstellenden met aansprekende voorbeelden van producten die zichzelf opnieuw hebben
uitgevonden. Zo heeft Becel van een ‘armoedig’ product als margarine een
gezondheidsproduct gemaakt en is fietsen veel meer een lifestyle geworden dan
een vervoermiddel om van A naar B te komen. Kamperen kan in de optiek van
Verheijden een plek worden waar je in een natuurlijke omgeving tot jezelf moet
komen, waar je komt om anderen te ontmoeten of een tijdelijke woonomgeving. Kant
en klare oplossingen had Verheijden ook niet en hij riep daarom de zaal op om
mee te doen met een denktank over de toekomst van kamperen. In vier bullets
wilde hij onder de titel ‘Een beleving met nieuwe waarden’ de zaal alvast enthousiasmeren:
- Zorgeloos je eigen gang kunnen gaan in de vrije natuur?
- Een veilig avontuur in een spannende omgeving?
- Dichtbij de natuur, dichter bij jezelf?
- Inspirerende ontmoetingen met mens en cultuur?
Bert Post van RECRON omarmde het idee direct en riep
belangstellenden op om zich bij RECRON te melden: http://www.recron.nl/innovatiedenktankkamperen
Hier het complete verslag van het congres, inclusief videoverslag.