Geplaatst op: 24-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse kampeersector moet zichzelf opnieuw uitvinden

Nederlandse kampeersector moet zichzelf opnieuw uitvinden

De Nederlandse kampeersector moet een denktank opzetten om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat zei NHTV Lector Han Verheijden gisteren op het RECRON Congres over de toekomst van de kampeer- en bungalowsector. Plaats van handeling was de Euro Attractions Show in de RAI Amsterdam waar de verblijfsrecreatie voor een middagje onderdak had gekregen.


Verheijden stelt dat de kampeersector aan het eind van zijn productlevenscyclus zit en zichzelf opnieuw moet uitvinden. Hij ziet niets in ondernemingen die veel gaan investeren in hetzelfde zoals overdekte speeltuinen om de kwaliteit en beleving op te krikken. Dat verslechtert alleen de financiële positie van de bedrijven en voegt niets toe aan de winstgevendheid. Ook grote marketingcampagnes om het kamperen te promoten kunnen volgens Verheijden het tij niet keren. Dat soort campagnes gaat uit van een onbekendheid met een product en als er iets is waar kamperen geen last van heeft dan is het onbekendheid.


Volgens Verheijden moet kamperen zichzelf opnieuw positioneren waardoor kamperen een nieuwe waarde krijgt. Verheijden inspireerde de ruim 200 belangstellenden met aansprekende voorbeelden van producten die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. Zo heeft Becel van een ‘armoedig’ product als margarine een gezondheidsproduct gemaakt en is fietsen veel meer een lifestyle geworden dan een vervoermiddel om van A naar B te komen. Kamperen kan in de optiek van Verheijden een plek worden waar je in een natuurlijke omgeving tot jezelf moet komen, waar je komt om anderen te ontmoeten of een tijdelijke woonomgeving. Kant en klare oplossingen had Verheijden ook niet en hij riep daarom de zaal op om mee te doen met een denktank over de toekomst van kamperen. In vier bullets wilde hij onder de titel ‘Een beleving met nieuwe waarden’ de zaal alvast enthousiasmeren:


- Zorgeloos je eigen gang kunnen gaan in de vrije natuur?

- Een veilig avontuur in een spannende omgeving?

- Dichtbij de natuur, dichter bij jezelf?

- Inspirerende ontmoetingen met mens en cultuur?


Bert Post van RECRON omarmde het idee direct en riep belangstellenden op om zich bij RECRON te melden: http://www.recron.nl/innovatiedenktankkamperen


Hier het complete verslag van het congres, inclusief videoverslag.


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...