Geplaatst op: 30-09-2014
Auteur: Frank Verkoijen
RECRON

Ouderen nieuwe doelgroep voor dagattracties in Europa

Ouderen nieuwe doelgroep voor dagattracties in Europa

Deskundigen uit de vrije tijdssector uit de hele wereld zien de vijftigplussers in onze samenleving als de belangrijkste doelgroep voor de komende twintig jaar. De vergrijzing heeft zo ook zijn positieve kant. Door de vergrijzing zal de vraag en behoeften van ouderen toenemen. RECRON gaat hier actief mee aan de slag richting haar leden en zij vindt ook dat opleidingen in de leisure sector en beleidsmakers zich volop voor deze doelgroep moeten gaan interesseren.


Plaats van handeling was de European Attraction Show in de RAI Amsterdam waar IAAPA samen met RECRON een themadag organiseerde voor de Family Entertainment Centers. Sprekers uit Europa en Amerika gaven hun visie op de nieuwste trends binnen de dagrecreatie.


Ouderen steeds belangrijker voor attractiebedrijven

Hugo Verweij, voorzitter van de bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON: "De groep ouderen wordt ook in Nederland steeds belangrijker voor de attractiebedrijven. Van onze bevolking heeft 45.9% de leeftijd van 50 jaar of ouder en daarmee lopen we in Europa voorop. Daarnaast heeft Nederland het hoogste aantal attractiebedrijven (bevolking en oppervlakte) in Europa. De groep ouderen is voor onze sector in de toekomst van groot belang. Nu al constateren we dat ouderen steeds meer samen met hun kinderen en kleinkinderen de attracties bezoeken. Ouderen met een goede pensioenvoorziening boeken vaak voor het hele gezin een weekendje vakantiepark en maken daar een jaarlijkse traditie van. Veel opa's en oma's boeken ook via bijv. vakantieveiling en groupon een goedkoop dagje uit waar ze dan samen met hun kleinkinderen heen reizen. Afstand speelt steeds minder een belangrijke rol maar prijs en kwaliteit is bepalend voor de keuze. Onder kwaliteit scoren vooral het gezellig samen zijn en ontspanning hoog. De attracties moeten iets te bieden hebben voor alle leden van de groep dus ook voor de opa's en oma's. Dierentuinen zijn daarbij populair. Attractiebedrijven zullen met hun toekomstplannen hiermee rekening moeten houden." aldus Verweij.


Social media ook door ouderen veel gebruikt

Ook de Belgische Prof. Erwin Taets van de Vlaamse Leisure Academie wees op het belang van de ouderen. Social media wordt een steeds belangrijker instrument voor de marketing van de vrijetijdsindustrie in Europa. Opvallend is dat juist de vijftigplussers de snelst groeiende groep is die gebruik maken van social media. Zij willen goed geïnformeerd worden over een te bezoeken attractie en laten zich ook leiden door de ervaringen van andere grootouders. Toenemende computervaardigheden bij ouderen speelt daarin een belangrijke rol.


Ouderen mee met kleinkinderen

De Amerikaanse Beth Standlee uit de Verenigde Staten wees ook op het belang van ouderen bij de beleving in een park. 'Grandparents' worden ook bij verjaardagsfeestjes van de kleinkinderen betrokken en gaan mee naar een Family Entertainment Center (FEC), Alleen al in Duitsland kwamen er de laatste 5 jaren zo'n vierhonderd FEC's in de vorm van indoor speeltuinen bij.


Nieuwe trends

De Canadees Steven Ryhs (FORREC) en de Nederlander Jan Maarten de Raad van Jora Vision gaven inzicht in de nieuwe trends. Nieuw in Nederland is de Yumble in Roermond waar entertainment wordt gekoppeld aan een Outlet Shopping Center en onderdeel wordt van het funshoppen. Ryhs gaf aan dat er in Azië al parken zijn die zich sterk richten op singles en sluit een dagattractie voor ouderen in de toekomst niet uit.

Trefwoorden: attractieparken, senioren, family entertainment center

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...