Geplaatst op: 30-09-2014
Auteur: Frank Verkoijen
RECRON

Ouderen nieuwe doelgroep voor dagattracties in Europa

Ouderen nieuwe doelgroep voor dagattracties in Europa

Deskundigen uit de vrije tijdssector uit de hele wereld zien de vijftigplussers in onze samenleving als de belangrijkste doelgroep voor de komende twintig jaar. De vergrijzing heeft zo ook zijn positieve kant. Door de vergrijzing zal de vraag en behoeften van ouderen toenemen. RECRON gaat hier actief mee aan de slag richting haar leden en zij vindt ook dat opleidingen in de leisure sector en beleidsmakers zich volop voor deze doelgroep moeten gaan interesseren.


Plaats van handeling was de European Attraction Show in de RAI Amsterdam waar IAAPA samen met RECRON een themadag organiseerde voor de Family Entertainment Centers. Sprekers uit Europa en Amerika gaven hun visie op de nieuwste trends binnen de dagrecreatie.


Ouderen steeds belangrijker voor attractiebedrijven

Hugo Verweij, voorzitter van de bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON: "De groep ouderen wordt ook in Nederland steeds belangrijker voor de attractiebedrijven. Van onze bevolking heeft 45.9% de leeftijd van 50 jaar of ouder en daarmee lopen we in Europa voorop. Daarnaast heeft Nederland het hoogste aantal attractiebedrijven (bevolking en oppervlakte) in Europa. De groep ouderen is voor onze sector in de toekomst van groot belang. Nu al constateren we dat ouderen steeds meer samen met hun kinderen en kleinkinderen de attracties bezoeken. Ouderen met een goede pensioenvoorziening boeken vaak voor het hele gezin een weekendje vakantiepark en maken daar een jaarlijkse traditie van. Veel opa's en oma's boeken ook via bijv. vakantieveiling en groupon een goedkoop dagje uit waar ze dan samen met hun kleinkinderen heen reizen. Afstand speelt steeds minder een belangrijke rol maar prijs en kwaliteit is bepalend voor de keuze. Onder kwaliteit scoren vooral het gezellig samen zijn en ontspanning hoog. De attracties moeten iets te bieden hebben voor alle leden van de groep dus ook voor de opa's en oma's. Dierentuinen zijn daarbij populair. Attractiebedrijven zullen met hun toekomstplannen hiermee rekening moeten houden." aldus Verweij.


Social media ook door ouderen veel gebruikt

Ook de Belgische Prof. Erwin Taets van de Vlaamse Leisure Academie wees op het belang van de ouderen. Social media wordt een steeds belangrijker instrument voor de marketing van de vrijetijdsindustrie in Europa. Opvallend is dat juist de vijftigplussers de snelst groeiende groep is die gebruik maken van social media. Zij willen goed geïnformeerd worden over een te bezoeken attractie en laten zich ook leiden door de ervaringen van andere grootouders. Toenemende computervaardigheden bij ouderen speelt daarin een belangrijke rol.


Ouderen mee met kleinkinderen

De Amerikaanse Beth Standlee uit de Verenigde Staten wees ook op het belang van ouderen bij de beleving in een park. 'Grandparents' worden ook bij verjaardagsfeestjes van de kleinkinderen betrokken en gaan mee naar een Family Entertainment Center (FEC), Alleen al in Duitsland kwamen er de laatste 5 jaren zo'n vierhonderd FEC's in de vorm van indoor speeltuinen bij.


Nieuwe trends

De Canadees Steven Ryhs (FORREC) en de Nederlander Jan Maarten de Raad van Jora Vision gaven inzicht in de nieuwe trends. Nieuw in Nederland is de Yumble in Roermond waar entertainment wordt gekoppeld aan een Outlet Shopping Center en onderdeel wordt van het funshoppen. Ryhs gaf aan dat er in Azië al parken zijn die zich sterk richten op singles en sluit een dagattractie voor ouderen in de toekomst niet uit.

Trefwoorden: attractieparken, senioren, family entertainment center

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.